Gezocht: Droom Klimroos. Advies Nodig.

• VleerKipje

Ik heb een nogal kleine tuin en mijn wens is altijd een mooie klimroos geweest.

Nu heb ik plek voor precies 1 klimroos

Tegen een muur aan met voldoende uren zon per dag.

Over de schutting hangt de New Dawn van de buren, dus die valt af.

Wat ik het liefst zou willen:

-Roze roos of eventueel zalm/roze (zacht tot midden roze)

-Lange bloeitijd (doorbloeiend) is het belangrijkste.

-Geen rambler (want die worden te groot)

-Ik sta ook best open voor andere kleuren, behalve wit.

Op mijn lijstje staan nu:

-Aloha

-Bantry bay (maar die is vrij fel van kleur? Op foto's wordt dat niet duidelijk)

-Pink cloud

-Penny lane

-Cinderella

Heeft iemand ervaring met één van deze rozen?

Of kunnen jullie mij iets aanraden?

Dan hoor ik het graag :-)

• carin

Van jouw lijstje heb ik de Pink cloud in mijn tuin. Hij is dieproze, dus wel een opvallende kleur. Geurt niet echt opvallend, maar groeit en bloeit in mijn tuin uitstekend en langdurig. Ook goed ziekteresistent. Ik heb hem ook gestekt en bij de colonial white geplant, omdat die veel korter bloeit, zodat ik daar ook wat langer van kleur kan genieten. Wat mij betreft is Pink Cloud een aanrader. Carin

• carla

De Aloha ziet er ook erg mooi uit bij Belle Epoque.

En de Adam vind ik ook wel mooi.

Bij Belle Epoque kun je ook op kleur zoeken en dat is wel zo handig in dit geval.

Laat je nog even weten wat het geworden is?

Carla

• Jalos

Ik ga voor klimroos ‘Compassion’, prachtige klassieke vorm, doorbloeiend, niet te hoog en een heerlijke geur!

Even een scrapje opgezocht met foto's die ik al eens van deze klimroos heb gemaakt.

• VleerKipje

Da's toevallig , ik kom net van jouw blog Jalos en de compassion is inderdaad

héél erg mooi! Gaat zeker hoog op de lijst.

Maar……

het was liefde op het eerste gezicht met de Eden Rose :-)

Zou je wat meer over deze roos willen vertellen?

Carin, bedankt voor de info. Ik heb nog eens gegoogled op Pink Cloud en die is inderdaad best intens/fel van kleur. Niet romantisch genoeg :-)

Carla, bedankt, ik kende die site nog niet, fijne site inderdaad.

• martine

Sluit me bij Jalos aan, de Compassion is echt een geweldige roos!

• Jalos

Ja, niet aan gedacht.

Maar dit is inderdaad ook een beauty.

Helaas kan ik je er nog niet veel over vertellen omdat ik hem pas vorig jaar geplant heb.

Hij heeft wel een prachtige romantische bloem en zit nu weer in knop maar volgens mij geurt hij niet zo lekker als Compassion.

Hij is ook nog niet zo erg hoog.

Maar even dit opgezocht, info van kwekerij De Border :

Klimroos, doorbloeiend

EDEN ROSE crèmekleurig met warm roze randen en een sterke geur. Ze behouden hun kleur en vorm bijzonder goed. Deze roos heeft een krachtige, opgaande groeiwijze en redelijk ziektevrij, glanzend donkergroen blad. 250 cm.

• Katinka

Ik doe mee met Jalos en Martine: Compassion. Probleemloos groeiend (niet te groot), nooit ziek, prachtige zalmroze kleur, de “echte” rozengeur. En hij kleurt prachtig bij mijn kamperfoelie, die door de compassion heen groeit. Die neemt in de avond het ‘geur’-stokje over.

• Hinke

Gisteren was ik bij het tuincentrum om te kijken of ze daar de ‘s Sneewitchen’ hadden, niet dus, maar wel een andere witte klimmer. Toen ik dat zag, dacht ik, is toch wel heel erg wit:-) en twijfel nog steeds of ik niet beter voor wat kleur kan kiezen.

De Compassion lijkt me ook fantastisch….. mmm nog eens even denken:-)

Hinke.

• janet

ik zou niet de penny lane kiezen, trage groeier en veel taksterfte, bantry bay ook niet daar de bloem mij niet zo kan boeien, pink cloud is mooi, sterke groeier maar wel wat doorsnee waarom niet eens kiezen voor iets bijzonders. de engelse roos a shropshire lad is als struik maar ook als klimmer te koop, geweldige geur, mooie bloemen de kleur is apricot met roomwitte randen of Clg souvenir de la malmaison (mooi rose). succes met je keuze