lavendel

• mama van een prachtzoon

Hallo,

Wij hebben in de voortuin een haagje van lavendel. Hij is best breed geworden en er zitten kale plekken in. Ook woedt er een soort hedera, klimplant doorheen. Elke keer haal ik dat eruit maar het is af en toe onbegonnen werk.

We zitten er eigenlijk over te denken om heel die haag eruit te helen en iets anders te planten. Maar aan de andere kant is het nu wel weer mooi om te zien lavendel.

Nu mijn vraag: is het mogelijk om lavendel zeer kort te snoeien nu (alhoewel het is nu de bloeiperiode natuurlijk). Zo ja, hoe kort.

alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.

p.s. de lavendel is ook al jaren oud. Misschien is het tijd om het eruit te halen en nieuwe stekjes te planten.

• Margriet

Je kunt hem afknippen, als je maar in het levende hout blijft. Dus even goed kijken en knippen juist boven een goede uitloper.

In deze tijd kan lavendel best wat hebben, flinke groeikracht. Je verliest wel de bloei maar bloei komt wel weer, alleen wat later.

Die klimplant die erdoorheen zit moet je gewoon wieden. Even tekeer gaan.

Gr. Margriet.

• jeanny

Als het hegje erg oud en uitgegroeid (niet bijgehouden met snoeien) is kun je wellicht beter opnieuw beginnen, het wordt dan erg moeilijk om hem nog goed te krijgen.

• jeltje

Ik heb onze lavendel van het voorjaar dieper terug gezet. Had ook het euvel van een plant die al wat jaartjes oud is, verkeerd snoeibeleid, en dan zo'n houterige onderkant krijgt. Deze plant staat wel in een pot op het terras, in het voorjaar gedaan, en doet het prima, vol met knop nu. weet niet als het nu nog kan, maar…… als je hem anders toch kwijt wil, is het proberen waard, wel zou ik wat potgrond in het gat doen, voor een betere worteling. succes met wat je gaat doen, gr Jeltje

• edith

Dat deed mijn vader ook altijd met een oude lavendelstruik, uitgraven en een flink stuk dieper terugzetten.

Hielp altijd goed.

Succes!

Edith

• Katinka

Dat lastige onkruidje kon weleens heggewinde zijn. Met wortel en al verwijderen, anders blijft het teruggroeien.