Tuingereedschap - welk merk?

• Marleen

Hallo,

In minder dan een jaar tijd heb ik mijn spitvork onklaar gemaakt. De buitenste tanden van de vork zijn verbogen en één tand is uiteindelijk afgebroken. Ik heb er ongeveer 100m2 zware klei met veel kweekgras mee gespit. Om over een jaar (ik moet nog 150m2) niet weer een nieuwe spitvork te hoeven kopen, heb ik mij georienteerd op internet en ik kwam uit bij het gereedschap van Sneeboer. Nu vroeg ik mij af of er tuinders zijn met ervaring met Sneeboergereedschap. Het is namelijk iets te duur gereedschap om even uit te proberen, vind ik…

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met tuingereedschap. En weet iemand misschien gereedschap met een goede prijs/kwaliteit verhouding?

Groeten, Marleen

• maria

Een spitvork lijkt mij niet het juiste gereedschap om zware klei met kweek te spitten.Ik denk dat mijn tuinhulp daarvoor de spade zou gebruiken, die hij regelmatig scherp houdt.Maar als ik klei zou hebben, zou ik dat de man niet aandoen want ik zou voor zoiets een graafmachientje huren.Dan kun je tegelijk ook zand of compost door de omgespitte grond werken.

Het gereedschap van Sneeboer is prima, maar wordt wel erg veel verkocht in de kringen van de “kijk mij eens” mensen die je met hun benzineslurpers op tuinfairs ziet komen aanrijden.Je moet er dus wel goed op letten of het stuk gereedschap dat jij wilt kopen, inderdaad zo veel beter is dan wat je bij een goede winkel kunt kopen, liefst zo een waar boeren en buitenlui hun gereedschap ook kopen.Ik heb bij Sneeboer een voor mij uitstekende kleine spade gekocht waar ik de voet goed op kan zetten om meer kracht te zetten.En dat ding is uitstekend. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik oud ben en fysiek niet meer zoveel kan, dan met de kwaliteit van het gewone gebruiksgereedschap.

Maria

• carin

Het spul van sneeboer heeft ontegenzeggelijk kwaliteit (mag ook wel voor die prijs). We hebben zelf vorig jaar een sneeboer-kantensteker gekocht, nadat we 2 exemplaren van het tuincentrum versleten hadden en dit nieuwe exemplaar werkt inderdaad uitstekend. Ik heb ook een bollenplanter op steel van hen en wat handmateriaal, en het is allemaal prima. Dat wil niet zeggen dat spullen in het duurdere segment, die je bij een goed gesorteerd tuincentrum kunt kopen, niet goed kunnen zijn.

Of sneeboer verkocht wordt aan Kijk mij eens-mensen zou ik niet weten, want ik kom nooit op een tuinfair. Wat is trouwens het nut van het kopen van tuinspullen voor de show? Je staat toch niet met je spa langs de weg om die aan iedereen te laten zien? Carin

• Margriet

De Wit is ook een prima merk, ik geloof iets minder prijzig dan Sneeboer.

• Marian

Geen gereedschap bij een tuincentrum kopen, maar net als Maria zegt, bij een agrarisch toeleveringsbedrijf. Die kwaliteit is veel beter .

Wij hebben onze allereerst schoffels(hak) spitvorken(riek) en steekschoppen(spieker) nog vanaf dat we 28 jaar geleden getrouwd zijn.

Ik heb zelfd nog een heel smal steekschopje dat van mijn vader was van toen hij nog ‘aan de kabel’ werkte in de jaren '60 . Daar zijn heel wat kilometers sleuven mee gegraven, en het ding is nog heel goed alleen een stuke korter:)

Alleen de stelen gaan er wel eens aan, maar dat is een ander verhaal.Die kun je vervangen.

Koop ook nooit zo'n roestvrijstalen schop o.i.d deze zijn zwaar en niet scherp, onhandige dingen.

Met schneeboer heb ik geen ervaring.

• Goof

een spitvork ,mits een goede werkt goed in de klei,en niet iedereen kan een tuinhulp en een graafmachine betalen .

Goof.

• Marleen

Bedankt voor jullie reacties en de tip van De Wit gereedschap. Dat ziet er goed uit!

Ik ga straks even kijken bij Welkoop. Ik heb met de begroeing van de tuin echt een spitvork nodig want een spade krijg ik nauwelijks de grond in. Ook niet als ik er op spring, haha. Gelukkig is een deel al beter te bewerken met een spade omdat daar bijna een jaar plastic op gelegen heeft.

Groetjes, Marleen

• Willem 2

Wat ook belangrijk is om gereedschap heel te houden is het niet over te belasten.

Minder diep spitten als de grond heel zwaar is.. Bijvoorbeeld 3x 1/3 spa (spitvork) diep in plaats van het hele blad in één keer…. tegen de wind of bergopfietsen doe je per slot van rekening ook met een klein verzetje….

Zelf heb ik een keer het blad van een RVS spade dubbel gekregen in zware klei….. ;-)

• Marian

Oei, is die klei zo hard? Dan ben ik toch blij dat we op zand zitten. Heeft weer andere nadelen, maar een RVS schop die dubbel gaat!!!!

Jij bent wel sterk Willem 2!!!!!!!

• de Haan

Een spa van Spear en Jackson is goed.

Een goed spadeblad die dubbelslaat veert weer goed.

Gereedschap van De Wit is ook goed.