wat las ik in dekrant!!!

• anneke Im

Volkskrant

Minder snoeien in de tuin redt oranjetipje en bont zandoogje

Van onze verslaggever Peter de Graaf

gepubliceerd op 06 juni 2008 02:47, bijgewerkt op 6 juni 2008 07:46

WAGENINGEN - Door de te warme aprilmaand vorig jaar ziet het ernaar uit dat 2008 het slechtste vlinderjaar ooit wordt.

De Vlinderstichting heeft alarm geslagen over de teruglopende vlinderstand. ‘Er zijn dit voorjaar schrikbarend weinig vlinders in vergelijking met vorig jaar rond deze tijd’, zegt directeur Theo Verstrael. Oorzaak is de warme maand april van vorig jaar. Veel rupsen hebben het toen niet gehaald: planten verdorden of verdwenen, waardoor rupsen kampten met voedselgebrek. ‘Het gaat al lang bergafwaarts met de vlinders, door slecht beheer van bermen en agrarische gebieden. Maar deze ontwikkeling komt daar nog eens bovenop. 2008 is hard op weg het slechtste vlinderjaar te worden.’

Uit recente tellingen van het Landelijk Meetnet Vlinders blijken diverse soorten meer dan gehalveerd in aantal. Van de kleine vos, die toch niet zo heel veel eisen stelt, is zelfs nog maar 20 procent van het aantal van vorig voorjaar gezien. De bruine vuurvlinder scoort nog maar 30 procent. ‘Ook de citroenvlinder heeft een enorme knal gehad’, aldus Verstrael.

Grote zorgen maakt de Vlinderstichting zich over de aardbeivlinder. Die dreigt zelfs helemaal te verdwijnen. Ook de argusvlinder, ooit een doodgewone vlinder, is nu een bijzondere verschijning. Slecht gaat het ook met het oranjetipje, gehakkelde aurelia, klein geaderd witje, icarusblauwtje, dagpauwoog, landkaartje en bont zandoogje.

Koninginnepage, groentje, boomblauwtje, kleine vuurvlinder en kleine parelmoervlinder bleven ongeveer gelijk in aantal.

Akkers, weilanden en natuurgebieden moeten aantrekkelijker worden voor vlinders. Bermen moeten kruidenrijker en soortenrijker worden. Ook de burger kan een bijdrage leveren. Verstrael: ‘Laat brandnetels staan. Door een rommelhoekje in de tuin te creëren met brandnetels en wilde kruiden, help je de rupsen van de kleine vos. Snoei klimop niet in de herfst, want dan worden rupsen meegesnoeid. En zet meer nectarplanten in het voorjaar, zoals winterbloeiende heide, pinksterbloem en bosanemoon. Daar zijn de vlinders dol op.’

• paula

Dat klinkt niet goed. Gelukkig heb ik een tuin waar niet veel gesnoeid hoeft te worden en dus doe ik dat ook niet. :)

Paula

• Hinke

En ik heb heel veel brandnetels:-):-) Die wil ik binnenkort maaien maar zou dat dan al kunnen of kan ik ze beter nog laten staan, wat ik eigenlijk niet wil maar dan laat ik een gedeelte staan. Wie weet dat?

In ieder geval moet ik heel erg op letten of er geen egels tussen zitten. Zou ik die voorzichtig kunnen verjagen? Vorig jaar zijn er in ieder geval 2 egeltjes doodgegaan door mijn maai actie en dat wil ik nu natuurlijk voorkomen. Ik wist toen niet dat er egels zaten, nu weet ik dat ook niet maar het zou zo weer kunnen.

Hinke.

• Katinka

Ik laat de brandnetels staan, onderaan de druif, zodat de konijnen daar niet bij kunnen (gemeen ben ik toch eigenlijk ;)) maar geen rups die ze eet hoor. Die smulden dit jaar van mijn rozenknoppen. En dat ging mij toch echt te ver, dus ik vrees dat ik niet echt heb bijgedragen aan een goede vlinderstand.

• mw.lutetia

egels hebben/krijgen nu jongen;dat kan tot half oktober;laat hun omgeving alsjeblieft met rust;ze zijn heel nuttig voor al het ongedierte;bovendien zijn ze beschermd. luut

• Marian

Ik heb pinksterbloemen en bosannemonen, maar zie zo vroeg nooit geen vlinders.

Mijn buurvrouw heeft hopen brandnetels en hele stukken wilde tuin, maar echt niet meer vlinders.

• Hinke

Luut bedankt voor je reactie. Ik vind egels in de tuin heel leuk (al zie ik ze nooit:-) maar als ze er zijn wil ik ze graag met rust laten. Mijn vorige berichtje gaf wat dat betreft wat een verkeerde indruk, dat verjagen. Ik zal voorzichtig alleen de toppen van de brandnetels halen op de plaatsen waar het me echt in de weg zit. De rest moet dan maar wachten tot oktober want voor 1 november zal ik toch dat op moeten ruimen omdat het aan de sloot grenst en die moet 1 nov. op geschoond zijn.

Hinke.

• kuuk

Tja, brandnetels. Ik had een stuk laten staan met brandnetels, wilde het ook wel eens in de keuken gebruiken voor een thee of zo. Vindt het geen lelijke planten, dus… En toen toen bloeiden ze ineens. Vond het toen zelfs mooie planten. En toen… toen even niet opgelet en toen… toen waren het er heel veel en heel akelig groot werden ze ook. En toen… d'r uit dus… Gelukkig heb ik nog genoeg “lekkers” over voor wat er zoal fladdert en kruipt in m'n tuin.

• Tuinprins

Ik heb dit jaar slechts een oranjetipvlinder gezien terwijl dat er andere jaren meestal wel meer zijn. Het valt mij ook op dat er dit jaar zo weinig hommels zijn, althans bij mij in de tuin. Andere jaren zag je ze volop op het longkruid (pulmonaria) maar dit jaar slechts een handjevol.

Gegroet, de tuinprins

• janet

ik heb geen brandnetels of zo maar wel rupsen en vlinders, hommels zijn niet te tellen en zoemen gezellie in de kamperfoelie en de appelboom. misschien ligt t ook aan de streek. in de buurt een ecozone met veel wilde bloemen, brandnetels en enorm grote bereklauwen (angstaanjagend groot) en konijntjes die fijn happen in mijn jonge aanplant. Ik heb nog niet t idee dat de natuur zo achteruit gaat maar zal de brandnetel laten staan.