Ik word een beetje iebel van al die onheilsprofeten.
Dan is het zure regen, dan beijenziekte nu weer de vlinders. Maarrrrr…. het echte vlinderseizoen moet nog beginnen. Na een warm en vochtig voorjaar heb je meer vlinders dan na een droog en/of koud voorjaar. De poppen hebben een bepaalde luchtvochtigheid en warmte nodig om te groeien. Vooral de vochtigheid is bepalend en op het weer hebben wij (voorlopig nog) geen invloed.
En vergeet ook de vogels niet. In mijn vrij kleine tuin heb ik dit jaar al zo 2 merelnesten en 3 mezennesten. Die jongen lusten wel wat. O.a. rupsen dus.
Wij mensen denken alsmaar dat onze invloed op de natuur zo groot is dat wij meer/minder van dit of dat veroorzaken. Echter natuurlijke oorzaken hebben veel grotere gevolgen dan wat wij doen of laten. Typisch menselijk trekje te denken dat alles door ons beinvloed wordt. Enige invloed hebben we natuurlijk wel maar we moeten het belang ervan niet overdrijven. Volgens mij komt het met die vlinders gewoon weer goed. Is het niet dit jaar dan een volgend jaar.
Dit jaar heb ik wel heel veel hommels en bijen in het vingerhoedskruid en in sommige rozen.
Nina.