loodje gelegd

• frouwk

Alles is heel laat bemest, vorige week en goed gesproeid

ook de nieuwe clematie, had 4 bloemen en is in een keer dood.

Je mag ze toch na de bloei bemesten ?

Terug snoeien hoeft dacht ik niet omdat hij niet zo groot is.

Wat heb ik fout gedaan ?

• de Haan

Waarmee heb je bemest en met welke dosering?

• frouwk

Eerst een emmertje van 5 kg. met lavameel, toen koemest, alles achter elkaar en toen sproeien, de tuin is 23 x 5.40, dus ik weet niet of dit teveel is geweest.

• Tuinprins

Ik denk dat de clematis het loodje heeft gelegd door de clematisverwelkingsziekte. Hier is weinig aan te doen als het zo heftig toeslaat. Ik zou in ieder geval geen nieuwe clematis planten op de plek waar de overleden clematis staat/heeft gestaan.

Gegroet, de tuinprins

• frouwk

Dan heb ik geen geluk met clematissen want dit is de zoveelste en staat op een heel andere plek. Kan beter overgaan op rozen :-)

Er staat ook een akebia aan de andere kant van de paal en die doet het heel goed, is al vele meters hoog. Kan me niet voorstellen dat ze last van elkaar hebben. Wanneer bloeit die eigenlijk voor de eerste keer, is vorig voorjaar geplant.

• Plantadvies

De Akebia quinata bloeit in april/mei.

Plantadvies

• maria

Frouwk, Als er clematisziekte(een schimmel) in de grond zit, kun je nog prima clematissen planten, maar je moet dan resistente planten kopen.O.h.a. zijn de kleinbloemige clematissen resistent, maar er wordt tegenwoordig ook gewerkt aan resistente grootbloemige varieteiten.Vraag eens aan Fleur van Zonneveld.

Maria

• frouwk

o.k. Maria dan zal ik de kleinbloemige eens proberen, kom altijd met grootbl. thuis want clematis vindt ik erg mooi.

Plantadvies, dan bloeit de akebia dit jaar nog niet omdat hij zo jong is denk ik.

Bedankt !

• Plantadvies

Klopt frouwk. Dit jaar geen bloei.

Plantadvies