Akebia

• Yentl

Vorig jaar hebben we een Akebia quinata geplaatst en de plant heeft goed gebloeid en is enorm gegroeid. Ik dacht dat een akebia mooi groen blad zou hebben, maar de mijne heeft een soort roodpaarsige gloed over sommige bladeren. Het lijkt net of het nu weer meer groen is dan een paar weken geleden. Heeft dit iets met de temperatuur te maken?

En nog een vraagje: het gaat om een plantje die je ook vaak in hanging baskets ziet…witbont blad, beetje behaard, bloeit violetkleurig, in zachte winters blijft het groen. Ik kan maar niet op de naam komen! Wie weet welk plantje ik bedoel?

Gr. Yentl

• Viola

Het eerste wat er bij me opkomt bij je 2e vraag is Glechoma.

(ik weet niks van Akebia's)

Viola

• carla

Nijn akebia heeft dit ook hoor. Zou best eens door de temperatuur kunnen komen. Veel planten verkleuren dan iets. Bij mij bloeit ie alleen nog steeds niet, wacht al 2 jaar……

De naam vd plant is misschien Plectranthus, heeft bij mij eens de halve tuin doorgewoekerd toen ie de winter had overleefd. Maar ja, hij is ook beter geschikt voor hanging baskets he?

Carla

• Yentl

Jaaaa, dat is ém, Glechoma, en dan kwam er nog iets met hedera achteraan.

Bedankt Viola!

Carla, jammer dat jouw akebia nog niet heeft gebloeid, het zijn vrij kleine bloemtrosjes en geven een heerlijke geur af. Misschien heb ik geluk gehad dat het meteen het eerste jaar al bloeide? Zo heb ik nog nooit een bloeiende blauwe regen gehad. In Almere heeft hij 7 jaar in de tuin gestaan, en ging pas bloeien toen we de verhuisdozen aan het inladen waren, en de blauwe regen die in deze tuin staat groeit als kool, maar ik heb nog geen bloemetje gezien.

Gr. Yentl

• Hinke

Ik heb ook een Akebia, ik heb hem wel zien bloeien maar je moet er echt met de neus op staan wil je de bloemetjes zien. Hij stond al in de tuin toen ik er kwam wonen, heb hem destijds verplant, kon toen de plant niet en hij staat nu op een plek te ver van een raam om de bloei te kunnen zien en ik kom er ook zelden dicht bij in de buurt. Al met al een klimmer die ik zelf niet zou kiezen, vind hem wat tegen vallen dus:-):-)

Hinke.

• Yentl

Het zijn inderdaad maar hele kleine bloemetjes waar je eigenlijk een loep bij nodig hebt. Ik heb voor deze gekozen omdat we met een stuk schutting zaten die door de vorige bewoner ooit beetje boel scheef geplaatst is. De akebia groeit zo hard dat je niet meer kunt zien dat het scheef staat.

Gr. Yentl

• jeltje

De geur is heerlijk, ik heb hem geplant bij ons prieel. Als je erin zit zie je de bloemen hangen. Het blad is zeer decoratief, een lekkere klimmer en bloeien kan kloppen dat het wat jaren op zich laat wachten, succes en groetjes Jeltje

• René

Geduld ik heb er 5 jaar op gewacht, was van plan om hem als hij het dit jaar niet zoudoen afscheid van te nemen, maar zowaar heeft hij dit jaar gebloeit. Jammer is dat ik in augustus de plant samen met een new dawn bantry bay en een clematis jaounine tot de grond toe moet snoeien omdat de gevel opnieuw gevoegd gaat worden, Balen!

• anneke Im

Rene ,

Met dat euvel zitten wij ook.

Ze zouden in Februari al komen ,maar onze straat is het laats aan de beurt.

Ik haal het gaas gewoon naar voren waar alles tegenaan groeithopelijk wordt het October als ik weg ben op kuurreis ,.

• René

Mijn verhuurder heeft de werkers iets later besteld omdat de rozen nu zo mooi bloeien. Ik zal ze toch moeten snoeien omdat ze rond mijn voordeur groeien. Als je het dan naar vorenklapt kan je het pad niet meer op mijn tuin staat vol met hoge planten. er is alleen een pad naar de voordeur en langs de erker.