druif

• Joyce

Ik heb een druif in de tuin staan, maar die groeit wel erg hard. Kan ik het blad en de extra trosjes per tak er al afknippen of moet ik nog wachten?

Alvast bedankt.

Groeten, Joyce

• Plantadvies

Scheuten met een tros worden 4-5 bladeren na de eerste tros afgeknipt, als een stift meerdere scheuten heeft, of een scheut meer dan 1 tros, verwijder je de trossen die het verste van de gesteltak staan. Nieuwe groei die ontstaat na deze snoei wordt verwijderd. Nieuwe scheuten die nodig zijn om het gestel te vormen worden niet gesnoeid, wel worden hier de trossen verwijderd.

Plantadvies

• Margriet

Wablief? :-) M.

• paula

Vrij duidelijk toch? :) Alleen vind ik 4 - 5 blaadjes na de tros wel erg veel. Ik snoei na het 2e blad en laat alle (meestal niet meer dan 2) trossen hangen.

Paula

• dinie

ja zo doe ik het ook en dat bevalt mij prima,als ik nou wist dat er hele dikke druiven aankwamen zou ik het wel een jaar willen proberen maar dit jaar niet want ik heb hulp gehad van een mezenfamilie en die heeft rondom de struik gesnoeit op een halve meter om zijn huisje, dus toen de jongen uitgevlogen waren heb ik het huisje verhuisd ,en ik vind dat er dit jaar toch niet zoveel aanzitten als vorig jaar ook in de broeikas niet, maar er is een tak naar buiten gegroeit en die zit goed vol,maar ja die moet je met de merels delen.fijne zondag groeten dinie

• Kees

Ik heb weleens gelezen èèn tros per staander en twee bladeren voorbij de tros laten staan

Kees.

• Katinka

Ik moest ook drie keer lezen wat plantadvies schreef! Ik heb vandaag de druiven gesnoeid, die groeien mij anders te wild. Pffff wat een hitte trouwens, ik had beter tot vanavond kunnen wachten :D:D.

Ik knip alles af boven de eerste tros. Ik laat geen enkel blad na de tros staan, en dus zeker geen vier of vijf. Waar is dat eigenlijk voor? Het gaat hier altijd prima, hij heeft nog blad genoeg vóór die tros dus de rest knip ik af.

• Plantadvies

Ach het zijn wat regeltjes. Meestal verwijder ik ook ook wat meer bladeren in de loop der groeiseizoen. Deze hangen dan voor de trossen. Hoe meer zon hoe sneller de trossen groeien.

Plantadvies

• piet

Ja, dat kan wel maar, daar zit een maar aan

nooit snoeien aan een aan oude tak zitten uitlopers bij de knobbel afbreken zodat

1 blad blijft zitten wat betreft de druifjes er mag of moet maar 1 trosje blijven

hangen om grotere vrucht te krijgen.

Later gaan krenten dat wil zeggen druiven tussenuit halen zodat ze ruimte krijgen

als dof worden niet meer aan komen.