peren- en appelboom vallen uit

• Ineke

Een oude perenboom en een oude appelboom in mijn tuin hebben eind mei al hun beginnende peertjes en appeltjes laten vallen. Heeft iemand een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik woon hier nog maar minder dan een jaar, dus ik weet niet of het al eerder is gebeurd, er hingen in ieder geval vorig jaar herfst ook maar weinig peren en appels aan.

Is er iets aan te doen? Ze staan vrij donker, zou dat er iets mee te maken hebben?

• paula

Hoe komt het dat ze donker staan? Is er nieuwbouw naast gekomen of zo? Anders, als de bomen al zo oud zijn zal het niet aan de standplaats liggen. Als het oude bomen zijn zou het bij de appel te verklaren zijn, die gaan niet zo lang mee als de peer. Worden ze wel goed bemest?

Paula

• Ineke

Volgens mij is het daar langzaam dichtgegroeid met andere bomen en een hele hoge dichte Leylandi-heg. Vroeger was zal het er vermoedelijk wel wat lichter zijn geweest. Bemesting heb ik niet gedaan, wat voor soort bemesting raad je aan en wanneer is daarvoor de beste tijd?

• paula

Organische mest!!! Kun je nu doen, hoewel het voor de appels en peren natuurlijk te laat is. Normaal bemest je vanaf begin maart met een snelwerkende (oplosbare) mest en organische, (koemsetkorrels b.v.) die laatste werkt veel langzamer maar het voordeel is dat overbemesting bijna niet voorkomt.

Paula

• Guy

Snoei die andere bomen en conferenhaag eens flink terug! Het is nu de goede periode daarvoor.

Bemesten aan bomen waar te weinig licht aan komt heeft weinig zin.

Guy

• odet

In het vroege voorjaar hebben we veel nachten gehad met lichte- en een enkele keer zelfs matige vorst.

De bomen bloeiden nog niet maar zaten al wel in een vergevorderd stadium in knop en hebben daar best schade van ondervonden. Ook tijdens de bloei was het weer niet echt optimaal om een goede zetting te krijgen. Daardoor zijn veel bloemen niet "gezet

Het worden wel kleine vruchtjes maar ze groeien niet door en vallen van de boom.

Trouwens, de junirui komt ook nog. Dat is een natuurlijk verschijnsel en niks aan te doen. De vruchten die daarna no aan de boom hangen, zijn de vruchten die waarschijnlijk tot aan het eind zullen blijven hangen.

Een goede belichting van de bomen is trouwens wel heel belangrijk voor een goede knopvorming. Ieder jaar snoeien is aan te raden.

• Nina

Wel eens van“de junival” gehoord? Ik heb me ooit door een fruitteller eens laten uitleggen dat dit een natuurlijke uitdunning is. Op deze manier krijgen de resterende vruchten de kans om uit te groeien tot mooie, grote vruchten.

Maar dan moeten er natuurlijk we vruchten aan blijven zitten :D:D

Is ook de titel van een boek van Jan Wolkers over een jong gestorven broer.

Nina