scheefgroei fluweelboom

• Jeny

Goedemiddag tuinkenners,

Ik kom even advies vragen als het mag ;-) Ik heb in mijn tuin een fluweelboom staan. Nu heb ik opgemerkt dat de boom scheef groeit. Het lijkt wel alsof de boom voor een gedeelte ontworteld is. De stam staat echt scheef. Ik kan trekken en duwen tot ik een ons weeg, maar het lukt me niet om de stam weer blijvend recht te krijgen. De boom groeit en bloeit verder gewoon goed, maar ik ben bang dat hij na een stevige storm echt ontwortelt en omvalt. Hij belemmert door de scheefgroei mijn paardenkastanje die er naast staat en nog wat andere planten. Zo zonde…

Wat kan ik nu het beste doen om de boom te stutten? Heeft iemand advies?

Alvast hartelijk dank!

Groeten Jeny

• paula

Kun je geen paal in de grond slaan, een stukje van je boom verwijderd? En dan met sjorbanden (weet je wel, die de truckchauffeurs gebruiken) de boom rechttrekken. Eventueel de sjorbanden ergens anders aan bevestigen zodat je goed hard kunt trekken. Dan een stevige (blijvende) paal ervoor (of erachter, is maar net van welke kant je kijkt :)) En daar dan de boom aan vast maken.

Snap je het nog ;)

Paula

• Katinka

Ik zou hem in het najaar rondsteken, zodat de wortels nog maar gedeeltelijk houvast hebben en hem dan rechttrekken. Gebruik hiervoor een lier (of fabriceer iets wat op een lier lijkt) zo kun je meer kracht zetten. Ik denk dat Paula dat ook bedoelt met de sjorbanden. Daarna zou ik hem stutten met twee (!) boompalen de komende twee jaren.

• maria

Om een boom aan een paal te binden kun je goed oude autogordels gebruiken.Die kun je bij een sloopbedrijf krijgen.Ze worden voor dat doel ook als recycleproduct verwerkt.

Maria

• jeny

Dames,

Zo daar ben ik weer, heb de tuin even flink onder handen genomen. Bedankt voor de tips! Ik ga de wortels inderdaad afsteken en palen in de grond slaan, lijkt me een goed plan, zal het rechtzetten wat makkelijker gaan! Zal best een klus worden maar dat is mijn fluweelboompje me wel waard!

Nogmaals bedankt!

Groet, Jeny

• Tuinprins

Als je de wortels van een fluweelboom gaat afsteken, houdt er dan rekening mee dat er dan veel scheuten vanuit de afgestoken wortels in de tuin naar boven zullen komen. Een gewaarschuwd tuinierster telt voor twee. Ik zou het niet doen.

Gegroet, de tuinprins

• Margriet

Nee, niet doen. Als je die wortels beschadigt zit je met de gebakken peren.

Hier heeft de buurman vorig jaar de fluweelboom weggehaald, was nog niet zo groot. Nu komen er ongeveer op 10, 7, 6, 5 en 3 meter vanaf de oude boom in onze tuin fluweelbomen omhoog. Gewoon midden in ons terras. En alle kanten op. Dat wordt sleuren. En blijven sleuren, ben je niet zomaar kwijt. (iemand nog een gratis fluweelboom? :-))

Gr. Margriet.

• @

helemaal mee eens…….niet rondsteken.

heb hier ook dat probleem gehad, en naar hele lange tijd nog steeds komen ze her en der uit de grond.

Als er een hele mooie boom naast staat, zou ik hem helemaal verwijderen…….

maar ja………

• janet

exact, ik noem t gruwelboom, prachtig hoor maar owee als je wortels gaat rondsteken, kan je een handeltje beginnen. En volgens mij doen fluweelbomen dit scheefgroeien wel vaker. Mijn man heeft gisteren bij mijn moeder een fluweelboom definitief verwijderd, ook deze groeide geheel scheef, erg leuk in een voortuin van ongeveer 4 meter bij 4 meter: alles hing zo ongeveer over de stoep. dus 4 weken geleden zo goed als kwaad t geval eruitgehaald en gisteren stond de hele voortuin vol met scheuten van een meter hoog. roundup erop en duimen maar. de fluweelboom vertoonde al jaren scheefgroei en is nooit omgewaaid, dus misschien valt t wel mee dat omwaai gevaar. succes ermee

• jeny

Hmmm, oke, niet afsteken dus. Ik heb nu trouwens al last van her en der opkomende fluweelboompjes, tot meters van de oorspronkelijke boom vandaan! Dat wordt dus rechtsjorren met grof geweld of uiteindelijk verwijderen :-(

Nogmaals bedankt voor de tips!

gr. Jeny