ik heb een deutzia in mijn tuin die erg lelijk is en waar al jaren niets meer aan gedaan is, ik vind de plant wel mooi en wil hem eigenlijk eens flink snoeien om hem te verjongen/verlagen.Hoe pak ik dit het beste aan en wanneer?
Ik heb al jaaaren een Deutzia maar jammer genoeg weet ik niet wèlke.
Hij bloeit wit in mei en de takken hangen sierlijk òm. Hij bloeit op eenjarig hout.
Ik weet niet of alle Deutzia's dat doen.
Ik snoei hem om de 2 a 3 jaar (na de bloei) en haal dan de oude takken diep weg. Soms knip ik takken hoger weg als ik die te lang vind. Maar mijn Deutzia is een makkelijke tante, gaat altijd weer groeien en ziet er altijd mooi uit.
Als je hem te hoog vindt kun je hem ook flink toppen.
Ik doe ‘t eigenlijk altijd zo, zoals ’t mij uitkomt. Wel water en mest na 't snoeien natuurlijk.
Tis elk jaar mei weer een klein feestje als hij bloeit, al is 't een kort feestje!
Viola
Deutzia bloeit op het overjarige hout, is dus een van de struiken die je in principe na de langste dag flink moet insnoeien, dwz een deel van de takken die nu bloeien, afknippen op 10 cm
Het gemakkelijkst, zo doen gemeentes het tegenwoordig als ze dit soort struiken een “grote beurt” geven: In de winter alle takken afzagen tot kort boven de grond De struik maakt dan nieuwe uitlopers, die pas in het tweede jaar bloeien.Dit geeft een mooie evenwichtige struik, die je daarna ieder jaar na de bloei gedeeltelijk afsnoeit.
Als je niet alle bloei wilt missen kun je nu na de langste dag een deel van de oude takken afknippen op 10 cm.Daar komen dan nieuwe uitlopers op die in het tweede jaar bloeien.De takken die je dit jaar laat staan, bloeien volgend jaar en die knip je dan volgend jaar af.
En natuurlijk altijd bemesten als je snoeit.
Ma
Twee heel verschillende antwoorden Karin! Daar schiet je niks mee op.
Ik heb eens zitten googlen en er zijn toch echt Deutzia's die na de bloei gesnoeid mogen worden. Ik denk trouwens dat ik de D. gracilis heb.
Mijn ervaringen met de D. heb ik toch echt niet uit de duim gezogen.
Hopelijk zijn er meer prikkers die een Deutzia in de tuin hebben en hun ervaringen hier vertellen.
Viola
Jullie hebben allebei gelijk, alleen Viola vertelt het goed maar gebruikt de term “eenjarig” verkeerd.
Bloeien op eenjarig hout betekent: Snoeien in maart/april en dezelfde zomer bloei.
Zoals de Annabel, de vlinderstruik, lavaterastruik.
Bloeien op meerjarig hout betekent: Snoeien na de bloei en volgend jaar weer bloei. En dat is precies wat Viola doet. En Maria ook. :-)
Gr. Margriet. (snoeit alle voorjaarsbloeiers na de bloei, gaat altijd goed)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?