Iemand een idee wat dit is?

• Jalos

Vorig jaar kwam hij spontaan op, na een tijdje werd het me te gortig en heb ik 'm eruit gescheurd, zonder wortel weliswaar. :D

Nu is hij er weer, heb hem nu wat langer laten staan want ben wel benieuwd wat het nou is, iemand een idee?

• Admiral_Janeway

ik denk de bereklauw …..

• Paulus

lijkt ook wel wat op gunnera

• paula

Bereklauw. Vreselijk onkruid. Mijn zoon heeft hem ook. De vorige bewoner vond dat wel leuk bij de vijver en nu is het haast niet meer uit te roeien.

De wortels zitten tot onder het folie van de vijver. :(

Paula

• Jalos

Lijkt mij geen Bereklauw of Gunnera.

Bereklauw heeft ander blad en Gunnera ook, dit blad is meer hartvormig.

Mijn moeder dacht aan een onkruid wat wij hier Soldatenknoop noemen, komen bolletjes in en als je ze gooit blijven ze plakken.

Maar nog geen bloemen.

• mw.lutetia

kan het geen groot hoefblad zijn?luut

• ben

Lijkt mij toch het meest op Gunnera. Als er op de bladstengel en onder op het blad een soort stekels zitten en als het blad een beetje als schuurpapier aanvoelt is het zeker Gunnera!

groet v. Ben

• paula

Ben helemaal in de war met de naam. Ik bedoelde natuurlijk (groot) hoefblad. Dat heeft mijn zoon dus ook in de tuin. Maar bij nadere bestudering van de foto begin ik toch te twijfelen…. Hoefblad heeft geen stekels aan de rand van het blad en die soldatenplant zoals jij hem noemt Jalos, volgens mij ook niet. Zou het dan toch een Gunnera zijn?

Paula

• Margriet

Ik kan de echte vorm van het blad niet goed zien, de grijze onderkant lijkt op groot hoefblad.

Ook Rheum (officinalis) komt in aanmerking. En ik zou zelfs even bij Darmera kijken hoewel ik denk dat die het niet is.

Als je nog geen bloemen hebt gezien is het trouwens geen groot hoefblad, die bloeit voordat hij blad krijgt.

Gr. Margriet.

• Marian

In eerste instantie twijfelde ik, maar nu je zegt dat het blad hartvormig is, is het waarschijnlijk een ‘Klit’

Er is een Grote Klit, ( Arctium Lappa) een middelste Klit ( Arctium pubens)

een Kleine Klit ( Arctium minus) en een Donzige Klit ( Arctium tomentosum)

Ikzelf had de donzige klit, en die krijgt grijzige stekelbolletjes met een roze kwastje eruit. Heel decoratief, maar die moeder heeft gelijk met dat ‘plakken’ als ze uitgebloeid zijn, blijven ze overal aan en in hangen.

Zo vermeerderen ze zich.