Weer over rozen

• paula

In verschillende topics worden de namen van rozen gevraagd. In de topic hieronder vraagt Jolanda naar de naam van een roos die ze bij de Aldi had gekocht. Ik heb er zelf ook wel eens een paar daar gekocht, waaronder van die kleine trosroosjes. Behalve dat bij dat soort winkels de kleuren nogal eens verschillen van wat op het plaatje staat, vraag ik me af of die überhaupt een naam hebben. Ook rozen die bij tuincentra als Intratuin worden gekocht hebben niet zelden geen kaartje. Zijn het dan toch raszuivere planten of bastaarden zonder naam?

Paula

• Marian

Ik denk bastaarden zonder naam. Ik heb zelf vorige week bij de boerenbond een witte roos gekocht, hij heette Golden White. Ga je dan Googelen, is er niets van te vinden.

Een beetje roos kun je bij Google wel terug vinden.

Maar maakt niet uit, hij is mooi.

Maar verkeerde kleuren rozen dat zou ik niet zo leuk vinden, Snap ook niet waarom ze dat doen.

• Margriet

Het is ook eigenlijk ondoenlijk om van een foto van een bloeiende roos de naam te bepalen.

Je moet weten hoe hij groeit, welke kleur het blad heeft, geur, doorbloeiend of niet en dan nog kan het gewoon een bastaard zijn. Niks mis mee, maar sommige rozen hebben gewoon geen naam.

Ik heb een fantastische roos in de tuin, een rode klimmer. Ooit, jaren geleden bij de Karwei gekocht. Geen naam, maar who cares? Hij bloeit de hele zomer. :-)

M.

• Paulus

oh ik wist eigenlijk niet dat er ook naamloze rozen bestonden?ik had gewoon het idee, dat ze bij aldi gewoon allerlei rozen door elkaar mixen, ik heb daar eerder rozen gekocht en moet zeggen , bijna allemaal zijn ze erg mooi, maar namen weet je dan niet hé? dus je kunt van je favoriet dan geen bijkopen. ik heb er ook al een hibiscus gekocht een jaar of drie geleden , die zou blauw zijn, hij is prachtig roze, nu dit jaar wéér een gekocht , kijken wat voor kleur die niou weer krijgt:D!

• Hinke

Laatst bij het tuincentrum viel het mij ook op dat ze daar klimrozen hebben met vooral Golden White (zoals Marian ook aangaf) Golden Yellow en dat soort namen. Ik zocht toen om de Sneewitchen, die ze niet hadden. Wel hadden ze die vorig jaar als struikroos. Mijn moeder heeft nog een rode roos staan, die ik ruim 30 jaar geleden gratis als een gele roos bij een tuinboek kreeg:-) Zelf heb ik ooit eens rose rozen bij een bouwmarkt gekocht, die bleken meer oranje te zijn dan het rose van het plaatje. En dat was jammer want dat paste totaal niet op de plek waar ik ze had neer gezet. Dus ik denk dat je best mooie rozen kunt kopen bij Aldi, bouwmarkten, tuincentra etc. alleen als je iets speciaals zoekt dat je dan beter bij een kweker kunt kopen.

Hinke (die benieuwd is of haar rambler al volop bloeit maar dat pas morgenavond kan zien:-) :-)

• elfje

Wordt ik ook moe van,bij intratuin staat op het kaartje meestal: Rosa.Ja,dat snap ik ook wel…zucht…..

• ann

Nou bij een kweker kan het ook nog weleens voorkomen dat je een roos besteld die ik gezien hebt toen die in bloei was maar de verkeerde naam meekreeg.Zo heb ik er ook een een prachtige roos die verkocht is als de Just Joey maar niet helemaal lijkt op de foto's in boeken.

Ann

• Margriet

Als je echt een bepaalde roos zoekt, moet je die bij een goede kweker kopen.

Liefst als hij in bloei is, dan weet je in ieder geval dat je de goede meekrijgt.

Gr. Margriet.

• janet

als je bij een kweker een roos koopt die achteraf niet overeenkomt met het label dan kan je reclameren. Ik had t onlangs zelf bij de hand, foto gemaakt met telefoontoestel en gevraagd om determinatie (handig als je t labeltje meefotografeert), krijg het najaar de juiste geleverd. dit is goede service toch. Moet er wel bij zeggen dat ik zo 150 rozen had besteld. Maar ik denk als je op nette wijze reclameert dat kwekers zeer genegen zijn t op te lossen. daarom koop ik t liefst bij een echte kweker.

• Marian

De kwekers zelf kopen ook wel eens rozen bij een andere rozenkweker.

Daar ontstaan ook vaak de fouten. Een goede kweker doet geen fout label bij zijn rozen, maar degene die hij inkoopt, daar heeft hij natuurlijk geen zicht op.

En soms leveren ze wel eens ‘vervangende’ als ze op zijn. Moet je ook altijd duidelijk aangeven als je een bestelling plaatst, dat als ze een soort niet meer hebben, dat je geen vervanger wilt.