'Catalpa bignonioides `Nana`

• luka

De keuze van een bolboom werd wel erg gemakkelijk gemaakt. Ik kwam in een tuincentrum wat opruiming heeft omdat ze gaan verbouwen. Toen kwam ik dus 3 boompjes tegen, wel op een vrij lage onderstam, maar dat is voor mij geen bezwaar. Ze hadden niet 4 van die boompjes, maar volgende winter weer wel.

Het is dus de Catalpa bignonioides `Nana` geworden, per stuk kostten ze 4,95.

Verder heb ik 2 wiseria's gekocht en 2 rozen op stam.

Voor de bloei van de wiseria's zal ik waarschijnlijk wat jaren moeten wachten, maar dat heb ik er wel voor over. De rozen heb ik op kleur gekocht, naam onbekend.

Verder hadden ze nog een kersenboom staan, ook voor heel weinig, misschien ga ik toch nog terug om die ook te halen. De kerseboom in mijn volkstuintje vind ik namelijk zo´n mooie boom, misschien groeit deze ook wel mooi uit.

• VleerKipje

Zo dat is een leuk koopje :-)

Veel plezier met je Nana's! (en wisteria's en rozen natuurlijk)

• paula

Zo.. Jij hebt goed gescoord zeg!! :) Veel plezier met je aankopen. Voor je die kersenboom koopt, vraag even welke het is, je hebt waarschijnlijk een bestuiver in de buurt nodig om een goede kersenoogst te krijgen.

Paula

• Katinka

Je hoeft niet altijd heel lang te wachten op bloemen van de wisteria. Ze hebben nu selecties die op jonge leeftijd al bloeien, of zelfs bloeiend en wel verkopen. De juiste manier van bemesten en snoeien is ook belangrijk voor de bloei. Ik ben “wisteria- fan”. Als ik maar één plant mocht meenemen naar een onbewoond eiland…. dan was het die. Al kan ik dan beter een aardappelplantje meenemen eigenlijk ;).

Veel plezier met je aankopen!

• luka

Tja, een aardappel plant zou wel handiger zijn maarja, de wisteria is gewoon veel mooier.

Weet jij misschien goede/nuttige sites over wisteria's?

• Nina

Wisteria snoeien in janauri. Na de bloei eigenlijk de hele zomer door knippen om hem in toom te houden. Ik denk dat je het eerste jaar nog niet hoeft te snoeien ik zou hem gewoon een jaar z'n gang laten gaan en volgend jaar zomer indien nodig beginnen met lichte zomersnoei. Dan in de winter een of twee hoofdtakken laten zitten en de uitlopers die daarop zitten terugknippen tot 10 a 20 cm. Daar komen in mei de bloemen op. Zorg dat je hij de ruimte heeft en dat je hem goed aan kan binden maar hou hem verre van de regenpijp! Met een beetje geluk bloeit hij volgend jaar al.

In het voorjaar een beetje mesten.

Nina

• Katinka

Websites weet ik zo niet. Ik ben al fan van vóór de internethype ;). En over die regenpijp, wat Nina zegt, geldt ook voor houten palen. Span een draadje langs de paal waar je de blauwe regen wilt hebben. Laat hem om het draadje groeien en niet om de paal. De blauwe regen maakt zo meer/kleinere windingen en dat is bevorderlijk voor de bloei heb ik ondervonden. Na twee jaar kun je het draadje verwijderen, dan is de stam dik genoeg en bind je de wisteria aan de oogjes waar je eerst je draad aan vast had zitten. Gebruik géén ijzerdraad, want dat groeit in. Flexibele buisband is het handigste om weer te verwijderen.