Schalei

• Nina

Ik heb een vraag over Schalei. Is het een vaste plant? Snoeien? Mesten? Verplaatsen?

En over een struikachtige plant die in het voorjaar massa's middelgrote, open witte bloemen geeft. Is niet hoog ong. 80 cm en groeit breeduit. Kan helaas geen foto plaatsen.

Weet iemand hier de naam van?

Nina

• martine

Hoi Nina, als je de scharlei bedoelt: die is tweejarig, ik heb nu zaailingen van vorig jaar en die laten zich goed verplaatsen. Hoe dat gaat als ze ouder zijn weet ik niet. Ik ben erg dol op de scharlei, heeft vorig jaar geweldig gebloeid op mijn kleigrond. Heb niet extra gemest.Snoeien weet ik niet, heb ik niet gedaan.Groet,

Martine

• Nina

Ha Martine, ik dacht dat het een vaste plant was. Na de bloei dus lekker laten staan en zich laten uitzaaien.

Nina

• Margriet

Salvia sclarea is zijn zondagse naam.

Heerlijke vuller, groeit snel en bloeit eigenlijk heel onnozel. Wat je ziet en als bloei ervaart is het prachtige schutblad dat de hele zomer blijft staan.

Hij ruikt voor de een lekker kruidig, voor de ander naar zweetvoeten. :-)

Gr. Margriet.

• Nina

Ja Margriet, hij is mooi, en dat luchtje……. ik zal eens ruiken. Mijn interpretatie zal ik je laten weten. D:D:D

PS en iemand voor dat witbloeiende struikje? Zou het een Citus o.i.d. kunnen zijn?

• carla

Misschien de cistus maar die bloeit volgens mij niet zo vroeg,

camellia zou ook kunnen maar ik denk niet dat je die bedoelt.

Nou met dit antwoord schiet je ook niet veel op he hihihi

Groetjes,

Carla

• mw.lutetia

een judaspenning?luut

• ann

De struikvorm is deze wintergroen? Het zou misschien een Choisysa kunnen zijn. Bloeit vroeg met witte open bloemen.Maar zonder foto is het inderdaad moeilijk. Heb je niet een idee waar deze struik op lijkt.

Ann

• marja

Hebben jullie het over de scharlei?

In google kan ik de schalei niet vinden.

Gr Marja

• Margriet

Ja, Scharlei, Marja. Of Salvia sclarea.