Herhaald verzoek ivm waterloopje

• Hibiscus

Sorry dat ik het nog een keertje kom vragen. Ik heb de vraag op het vijverprikbord gezet maar OF mijn vraag is te simpel OF mijn vraag is te ingewikkeld want ik krijg zelfs geen “geen idee”. Misschien te vissig, die mensen. ;-)

Heeft iemand misschien een tip waar ik verder kan vragen ? Dit is de oorspronkelijke vraag……..

————————————————–

Ik heb een stukje braak grond waar nu enkele viooltjes en aangewaaide plantjes groeien. Ik zou er graag een waterloopje willen over een lengte van een meter of 5 van achter naar voor. De grond heeft een verloop van ongeveer 40 cm. Vooraan heb ik al een kuip ingegraven ivm een waterelement (lelijk en klaar voor de sloop !) dus die kan mooi als mini-vijvertje dienen.

Ik besef dat het aanleggen van een waterloopje niet hetzelfde is als een vijver. Het gaat mij ook niet enkel om vissen maar om levend water en een natte omgeving voor allerlei dieren. Heeft iemand hier ervaring mee ? Misschien tips waar ik meer info kan vinden ?

De aanleg zou ik zelf nog wel kunnen maar het gaat om een grondplan en de aanschaf van het juiste materiaal zoals de pomp en welke de te volgen stappen zijn.

———————————————-

Alvast bedankt.

Hibi

• maria

Misschien eens even naar een goed tuincentrum /goed hoveniersbedrijf gaan om advies te vragen?

Maria

• anja

hoi hibi.

je moet me even helpen wat bedoel je met een verloop van 40 cm.

groetjes anja

• Hibiscus

Uhm, het “begin” waar het water omhoog moet komen, ligt 40 cm (ongeveer) hoger dan de plek waar het water “eindigt”. Hierdoor krijg je een natuurlijk verloop van “hoog” naar “laag”. Voordeel is dat je watervalletjes (pietieterig maar toch) kan inbouwen en het water gedeeltelijk door de zwartekracht geholpen wordt om van achter in de tuin naar voor te komen. Een pomp die in een vlakke cirkel (want het water moet ook weer naar achter toe) moet rondpompen moet veel meer werk leveren dan een pomp die geholpen wordt door de zwaartekracht.

Hibi.

• Miep

Er zijn van die kant en klaar pakketten, met pomp, stenen enzo. Je kunt ook een losse pomp kopen, vijverfolie etc. 40 cm verloop lijkt me nog niet veel, je hebt dan een kabbelend watertje. Het is denk ik wel verstandig om even te rekenen hoeveel water je pomp eruit gooit en hoeveel ruimte dat water nodig heeft. bijvoorbeeld, dat niet heel je tuin nat wordt en je vijver droog.

En je moet elektra hebben op de plek waar je pomp staat. Soms is het nog een heel gedoe om veilig een kabel te trekken naar de plek van je pomp. Een buitenkabel, buitenkastje voor je aansluiting. En ik bedoel, dat je niet na 3 jaar enthousiast een boom plant in het verloop en door de kabel hakt met je spade.

• Hibiscus

Ik zag een beknopte uitleg op de site van Intratuin en wilde daar als laatste redmiddel even navragen. Toch bedankt voor de tip.

http://www.intratuin.nl/tips_detail.asp?id=52

• Hibiscus

ha, ok, even kijken. Kant-en-klaar-pakketten ?! In de tuincentra of via internet of zo ? Heb je misschien een voorbeeldje ?

Het zal inderdaad een kabbelend beekje zijn. Maar volgens de schaarse gegevens die ik gevonden heb, heb je minimaal 1 cm verval per meter waterloop nodig om een stroompje op gang te brengen. Dat haal ik dan net. Ik kan dan eventueel het reservoir aan de achterkant nog een centimeter of 15 verhogen. Leuk muurtje er om heen, klaar.

Elektra buiten…nu loopt de kabel op amper drie meter van het huis (daar staat het waterornament) onder het grind via een luchtkokertje in de bijkeuken naar binnen. We dachten dan een verlengkabel voor buiten aan te schaffen en 1 van die speciale beschermdozen die je rondom een verbinding van buitenkabels kan bevestigen. Beetje ingraven, planten er omheen.

De pomp zelf is eigenlijk veel te zwaar voor het ornament en zou wel eens prima kunnen voldoen voor een waterloopJE.

Dankjewel Miep voor het meedenken.

Hibi.

• Hibiscus

Anja, ik snap de spraakverwarring. Ik zeg “verloop” maar ik bedoel “verval”. Nu is het duidelijker, denk ik.

• Goof

Je kunt een gleuf graven en daar vijver folie in leggen op de bodem een laagje grint en je hebt een mooi kabbelent beekje,

Goof.

• Mari

Google eens

waterval+maken

Succes