Herhaald verzoek ivm waterloopje

• Mike

Hoi HIbi,

Ik heb twee vijvers met niveau-verschil, die dmv van een waterval met elkaar verbonden zijn. De waterval is na installatie van een nieuwe pomp bestwel fors en erg leuk. Dus het water wordt van de lagere vijver naar de hogere gepompt en loopt dan weer via die waterval terug. Is vrij simpel te realiseren. Een goede pomp met voldoende vermogen ( 3 tot vier kuub per uur), een stopcontact in de buurt (mijn pomp heeft een kabel van tien meter), da's eigenlijk alles. De pomp heb ik ingepakt in een nylonkous (kans op verstopping nihil). Als je meer wilt weten, mail me maar.

Groetjes,

Mike

• Paulus

ik las idd je berichtje op de vijver-pagina, nou ja mijn antwoord is dus “geen idee”is dat belangrijk om te melden als je het niet weet????

• Marian

Niet zo moeilijk, logisch nadenken.

Een ‘beekje’ graven van het hoogste punt naar het lagste punt, of andersom, hoe diep je het wilt hebben.

Hierin leg je vijverfolie, en werk de randen af. En eventueel de bodem met grint en stenen.

Aan het einde moet er wel een soort ‘wateropvang’komen, in de vorm van een vijvertje, of een ingegraven ‘opvangbak’

.

Een pomp bij het hoogste punt, die het water weer uit die ‘opvangbak’ zuigt ( 4 meter is om te doen) Bij een tuincentrum kun je vragen hoeveel kracht de pomp moet hebben. Die laat het water op het hoogste punt dus weer ‘los’ en dan loopt het weer naar beneden etc etc.

Je hebt dus nodig, elektra, vijverfolie of een kant en klaar beekje een pomp, en afwerkmaterialen en eventueel een grote opvangbak. Zou hem groot genoeg paken, anders zit je elke week zonder water door verdampin, wat best harg gaat bij stomend water.

• Hibiscus

Je krijgt tenminste het idee dat iemand je bericht a.leest en b.serieus neemt. Is dat teveel gevraagd ?!

• Hibiscus

Iedereen bedankt voor de tips.

Vooral “zoek op wateral+maken” liet me erg lachen. Ik heb inderdaad al flink gegoogeld maar niet met die simpele woorden. Dus toen ik googlede kreeg ik goede info. Waarom doen wij mensen dommige dingen altijd eerst ingewikkeld ?! ;-)

Ik ga er de komende weken mee aan de slag en als het resultaat er is, laat ik het zeker zien.

Hibi.

• anja

hoi hibi.

je berichtjes worden wel gelezen hoor. en heel veel succes met je beekje maken.

ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat.vind het ook erg jammer dat ik je niet kon helpen met beekjes maken heb ik geen ervaring mee maar met vijvers wel.

dat kunnen mijn gezinsleden beaamen overal heeft er wel een vijvertje gelegen zelfs middenin de tuin. maar de buurtjes waren niet zo blij daarmee hielden niet van stroomend water.nu heb ik een beeld waar het water overheen stroomd en een bol.de vogels zijn me wel dankbaar die komen altijd daar drinken en als ik het beeld schoon moet maken moet je ze horen hoe ze te keer gaan.ha ha ha.

groetjes anja

• Hibiscus

Aanvulling voor wie dit ook van plan is : zoek met google niet op “waterloop” maar op “beekloop”. Ik kreeg veel meer praktische resultaten en heb zelfs een adres gevonden van een tuincentrum redelijk in de buurt dat ervaring heeft met de aanleg van een water……neeee, beekloopje.

• Katinka

Ik heb als tip alleen nog ter aanvulling: vijvercentrum Apeldoorn. Erg deskundig en behulpzaam daar.

• Mari

Beste Hibi,

Leuk om te lezen dat jij iets had aan mijn google tip. waterval+maken.

Ik weet niet wat beekloop+maken als resultaat geeft, maar jij mogelijk nu al wel.

Zoeken op het www. moet je in een zoekmachine altijd simpel houden. Dat geeft vaak het beste resultaat.

En gebruik gewoon het + teken in je zoekopdracht.

Groeten,

Mari