zwarte vlekken in/op klinkers terras

• Elma

Op of in de klinkers van mijn terras zitten lelijke zwarte, min of meer ronde, vlekken.

Heb al bleekwater en mosdoders geprobeerd, ook al flink geschrobt, maar het lijkt wel of deze vlekken erin zitten.

Nog geen hogedrukspuit gebruikt, maar als het met schrobben niet lukt lijkt me dit niet zo zinvol.

Het gekste is dat ze alleen daar zitten waar de zon komt, onder de tafel en op schaduwplekken niet.

Heeft iemand enig idee?

Bedankt alvast,

Elma

• Margriet

Ik denk dat er oude olievlekken naar boven komen in de zon. Ruik er maar eens aan, je ruikt het meteen.

Het kunnen ook oude fruitvlekken zijn. Vooral de zwarte moerbei is nogal berucht om zijn vlekken. Trouwens, kersen kunnen er ook wat van. :-)

Gr. Margriet.

• Harrie Ploegstra

Wij hebben ook van dergelijke vlekken op onze klinkers in de tuin. Wij hebben geen moerbei of andere fruitbomen in de buurt. Ook olievlekken lijken het niet te zijn. Wat zou het wel kunnen zijn en hoe kunnen ze worden verwijderd.

• Elma

Ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem. Van meer mensen nu gehoord over dit probleem. Nog steeds geen oplossing gevonden helaas.

Het lijkt wel of het “weer” erin zit. Met een staalborstel geprobeerd de bovenlaag eraf te krijgen, dat moet dan steen voor steen…..:(. Eigenlijk geen doen).

Zo gek, niet in de schaduw, wel in de zon.

Jammer hoor, het staat echt lelijk. Het zijn geen olie- of fruitplekken.

Elma

• Hans

Ik sluit me bij jullie aan. Ook ik heb dit soort vlekken op mijn terras . Het lijkt een beetje op ingedroogde roetdeeltjes. Met dit verschil : Je krijgt het er niet uit

Ik heb het ook op bepaalde delen en dan weer een groot deel niet. Het is bij mij voornmamelijk in de schaduw

Als iemand het antwoord weet ?

• Luc

Identiek probleem op mijn terras: blijkbaar hebben de klinkers die aan rechtstreeks zonlicht blootgesteld zijn er meer last van. Alles al geprobeerd, tot dusver heeft nog niets geholpen…

• Ton Droste

Jarenlang heb ik ook last gehad van zwarte vlekken op mijn waaltjes in het terras en in het pad naar de voordeur.En het aantal zwarte vlekken werd steeds groter.

Het zag er op een gegeven moment niet meer uit. Ik was echt aan het overwegen om de“ waaltjes” te vervangen.

Van alles geprobeerd, maar niets hielp.Beide oppervlakten liggen de hele dag in de zon;dus aan de schaduw kan het niet gelegen hebben.

Na gebruik van 2 a 3 maal schoonmaakazijn viel me op, dat de zwarte vlekken na enige tijd iets minder werden.De hogedrukspuit erop werkte toen ook nog niet.

Teneinde raad heb ik ca 20 flessen schoonmaakazijn gekocht en elke week de zwarte vlekken bij mooi droog weer flink besprenkeld en telkens laten opdrogen.

Na 3 maanden de hogedrukreiniger gebruikt en het wonder geschiedde. De zwarte vlekken verdwenen als sneeuw voor de zon.

Mijn waaltjes in het terras en in het pad naar de voordeur zien er nu uit als NIEUW!!!!

Misschien heb ik door de hogedrukreiniger de toplaag van de waaltjes beschadigd , maar beter zo dan het afschuwelijke aanzicht van die zwarte vlekken.

Ik hoop , dat jullie hiermee ook succes hebben.

Ton Droste in Borne