Ergens in mei9 had jij het erover dat je een wisteria als stamboompje hebt opgekweekt. Heb jij daar een foto van, ik ben namelijk erg benieuwd. En hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Vast bedankt voor je antwoord.
Hallo
het bericht is wel niet aan mij gericht maar wil er wel even op reageren…ik heb nu zo een 15 jaar een wisteria als stamboompje stamhoogte is zo 50 cm ( staat een stok naast ter ondersteuning heb hem als klein boompje toen hij nog in een pot stond..steeds de bovenste paar takken horizontaal geleid en de scheuten steeds tot op hoofdtakken terug gesnoeid hoofdtakken werden daardoor dikker en steviger…heb nu een boompje met een stevig gestel, welke ik wel ondersteun want de bladeren zijn wel een stevig gewicht snoei de nieuwe scheuten steeds kort terug….staat nu in volle grond en bloeit verder al een aantal jaar prima
hoop da tje er wat aan heb
ren
Ren. heeft het al beschreven. Ik heb stevig ijzerdraad gebruikt in het begin om de takken te leiden in de gewenste stand. Nieuwe scheuten zijn nl. erg slap. Ik laat de takken niet zo zwaar worden, dus ondersteunen is nu niet meer nodig. Ik snoei het meeste blad weg boven de pot, zo worden de takken niet zwaar en kan er ook nog iets in de pot groeien. Helaas heb ik geen foto zo snel kunnen vinden waar hij in bloei staat, maar deze is wel heel duidelijk:
Veel plezier met je wisteria!
Alle takken die je niet nodig hebt, kun je het beste gelijk wegsnoeien vlakbij de stam. Heel jonge scheuten kun je afbreken.
Ik had eerst meer takken aangehouden (dat kun je nog zien als je goed kijkt) en dat bleek uiteindelijk teveel. Drie hoofdtakken die elk uitgroeien in twee takken, is al aardig genoeg vind ik zelf. De takken die al dikker waren heb ik uiteraard nog gewoon afgesnoeid, maar dat zie je nog steeds heel duidelijk. Dus ik zou zeggen: gelijk alles afsnoeien wat je niet wilt gebruiken. Achteraf takken bijgroeien is makkelijk, omdat hij altijd wel weer op de stam uitloopt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?