hulp nodig voor vlinderstruik stekken

• Maris

Ik probeer een vlinderstruik te stekken. (Gewoon voor de fun!)

Maar ik ben bang dat het niet gaat lukken want ik heb een paar stekkies in een glas water gezet en ze zijn helemaal slap gaan hangen.

Heeft iemand tips?

vrgr. Maris

• karin

Vlinderstruik is heel makkelijk te stekken. je knipt een top van de plant af van ca 10-15 cm en verwijder de onderste blaadjes en knip van de andere bladeren een deel van het blad af behalve van de allerkleinste bovenaan. steek dit na het eventueel in stekpoeder gedoopt te hebben in stekgrond( mengsel van zand en turf). Houd dit lekker vochtig en zet het niet in de volle zon. De rest gebeurd vanzelf en het lukt bijna altijd.

• René

Ik heb in mijn tuin zandgrond

Snijd een tak van vorig jaar er van af en steek die met drie ogen onder de grond (blaadjes er van af halen) 2 ogen boven de grond houden. de rest eraf knippen.

Bijna alle stekken lukken op deze wijze.

dit doe ik in maart tijdens het snoeien van de vlinderstruik.

• harro

ik hoef hem helemaal niet te stekken,staan er al 2 , en heb er niets voor gedaan

• paula

Dat heb ik ook al eens gehad. Maar als je een bijzondere kleur hebt, dan wil je die graag vermeerderen want die uitgezaaide exemplaren zijn bijna allemaal de gewone blauw/lila kleur

Paula