meconopsis

• Paulus

laatst bij ada hofman zag ik de meconopsis , ik ben er erg weg van, wat is die móói! maar ik heb begrepen dat het geen makkelijke plant is , heeft iemand hier er ervaring mee? en wat is het moeilijke aan deze plant?

• Marian

Blijft niet, dat is het moeilijke.

Ik heb hem eens 2 jaar kunnen houden.

Moet echt een ideaal plekje hebben, vochtig maar niet te, zonnig maar niet te, etc. etc. en is ook niet winterhard.

Je ziet hem niet voor niets zo weinig.

Bij Ada wordt hij misschien wel elk jaar opnieuw geplant door een kweker.

• paula

Ik wil hem al jaren. Maar hij is hier in limburg bijna niet te koop (ben hem nog nergens tegen gekomen) en zaaien is mij ook nog niet gelukt. Het zaad komt maar deels op en valt weg na een paar dagen. Ik heb het opgegeven.:(

Paula

• mtb

Bij mij is die ook niet gelukt: tweede jaar was het een zielig plantje en het derde jaar heb ik hem niet meer gezien

• ann

Deze plant( Meconopsis grandis) heb ik dit jaar voor het eerst gekocht nadat ik net zo als Paula hem heb gezaaid en wat op niets is uitgelopen. Het liefste staat hij op een plek in de halfschaduw -schaduw op goeddoorlatende en licht zure grond. Op dit moment is hij ong.25cm hoog. Mocht er ooit een bloem aan komen dan plaats ik deze wel op de prikpagina. Meestal overleven deze planten de natte winter's niet maar zijn winterhard..Zone5-9 en wij wonen in zone 7-8(Nedereland).

Ann

• Paulus

oww, dat klinkt niet best, helaas

• paula

De M. grandis is ook nog eens minder gevoelig dan de M. betonifolica en vooral die laatste is zo intens blauw (zeggen ze, heb hem nog nooit in “levende lijve” gezien).

Op vakantie in Schotland enkele jaren geleden zag ik er een in zo'n kasteeltuin. Hij was al uitgebloeid, helaas.

Paula

• Margriet

Die prachtige blauwe indruk krijg je ook pas als er 100 bij elkaar staan. :-)

De grandis is inderdaad sterker maar ook die is lastig. Hier is het nooit verder gekomen dan 1 bloem en daarna verdween hij in rap tempo.

Mooie plant, prachtige bloem. Jammer dat hij zo rottig kweekt en overleeft.

Het schijnt trouwens dat als hij het eenmaal goed naar zijn zin heeft, het zelfs een lastig onkruid kan worden. :-)

Gr. Margriet.

• Paulus

och marrgriet bij mij mag hij een “lastig ”onkruid worden hoor:D!

• ann

Ja, dat mag hier ook.

Ann