Helaas niet veel….
In plaat van gaas kan je netten gebruiken en van die gele buizen die ze voor electra verkopen, vastmaken met tentharingen oid. Sommige mensen hangen slierten wapperend plastic of cd-tjes tussen de planten om de vogels weg te houden, ik weet niet hoe effectief het is.
Tenzij je zelf tijd en zin hebt om voor vogelverschrikker te spelen zal je kolen, fruit en (rijpere) bonen in moeten pakken. Ons hele volkstuincomplex staat vol met allerlei varianten van handig en onhandig inpakwerk.
En bessen op tijd afplukken…. Hier eten ze alles al kaal als het nog lang niet rijp is, dus lang voordat ik het lust!
Zelf heb ik sinds een week een tunnelkas. Daarvan staan op dit moment alleen het buizenframe opgesteld met daar een net overheen. In het voorjaar blijft het net gewoon zitten en kan de hoes er om, dan kweek ik er de bonen en kolen in op. Hoes er af en ingepakt zijn ze dan al….
Ook ben ik wel tevreden met mijn knutselwerk van enkele dagen geleden. Ik heb een kooitje gebouwd met zijkanten van groen gaas, die ik bij de uiteinden met bamboestokken verstevigde, hier deed ik een net over. Voordeel is, ik pak het zo op als ik er onder moet zijn om te oogsten of schoffelen en zo. Van de winter moet ik alleen de bovenkant (het net) eruitknippen en dan klap ik het in. Volgend jaar ga ik ook stukken gaas (met net eraanvast) op de bovenkant leggen. Ik kreeg namelijk genoeg van het steeds opnieuw tentjes moeten bouwen en vechten met netten spannen.
Succes met de oogst en hopelijk blijft er toch nog genoeg voor je over!
Olga