Irispollen

• Monique

Hai allemaal,

Heb in de tuin een aantal grote irispollen staan. Die zijn nu uitgebloeid uiteraard, en daarna vallen ze zo'n beetje uit elkaar. Dus van mooie grote rechtopstaande pollen, zakken ze in en pletten dan zo'n beetje de andere planten die er rondom staan. Is er een mogelijkheid om het geheel af te knippen? Of moet ik er een touwtje omheen doen om het weer omhoog te krijgen?

Groetjes,

Monique

• paula

Irissen kun je na de bloei opnemen en delen. (Wordt zelfs aanbevolen) De wortelstokken kunnen daarna opnieuw de grond in, maar niet nadat je het blad hebt ingekort tot zo'n 10 cm. De wortels niet te diep planten, je mag er nog wat van boven de grond zien.

Paula

• Monique

Hai Paula,

Ik wil de irispollen gewoon laten staan. Mag ik ze dan ook afknippen?

Monique

• paula

Ja zeker, dat mag.

Paula

• Monique

Ohhh, wat fijn!!! Echt. En dan krijgen de zaden ook geen kans om te rijpen en komen er geen tientallen nieuwe plantjes wat nu dus wèl het geval is, grrr.

Dus ze halen geen voeding uit het blad? Dit vind ik toch wel de tuintip van het jaar voor mij.

Monique

• Hinke

Op de site van Joosten kun je ook veel info over irissen vinden.

http://www.kwekerij-joosten.nl/text/index1.html

Maar dat jouw irissen zo uit elkaar vallen, dat doen die van mij helemaal niet, ook niet met harde wind. Wat voor soort irissen zijn het, weet je dat zo?

Hinke.

• Monique

Nou, nee, de gewone huis-tuin- en keukenirissen denk ik. Na de bloei worden het zaadbollen, langwerpig, en dan valt de pol enigszins uit elkaar. Is dat gek? Hmmm, nouja, zag op de site van Joosten zoveel irissen, daar kan ik 'm echt niet uithalen, temeer omdat hij hier is uitgebloeid.

Jemig, wat zoeken naar m'n eigen topic zeg. Ondertussen al 3 blz. verder!!

Groetjes,

Monique

• paula

Dat laatste kun je voorkomen door bovenaan “inklappen” te kiezen. Dan zie je alleen de berichten. Voor de reacties daarop klik je gewoon op een topic en dat ziet er dan verder normaal uit. Als je dat doet zie je dat jouw topic weer op pagina 1 staat (als je scherm groot genoeg is tenminste.):)

Paula

• Hinke

Monique, ik gaf de site van Joosten omdat daar ook info over het verzorgen van de irissen staat, dus hoe en wanneer scheuren, afknippen etc.

Hinke.