temperatuur en vochtigheid in de kas

• ria en wim

wie weet wat de temperatuur moet zijn in een groente-/kruidenkas en de luchtvochtigheid? Nu is het min. 14 en max. 37 gr. celc., hygro. tussen 30 en 60. Er staan nu tomaat, komkommer, radijs, spinazie en parijse worteltjes in. groetjes ria. (luchten bij mooi weer, niet te koud, en geen wind!?)

• mw.lutetia

de maximumtemperatuur is wel erg hoog en het vochtigheidsgehalte veel te laag;het verdient aanbeveling om de kas zoveel mogelijk te luchten,ook 's-nachts.dit om schimmels te voorkomen en allerlei beestjes;daarom ook al het lelijke blad en wat afgevallen is,heel regelmatig opruimen.luut

• Hinke

Ik heb mijn kas dag en nacht open staan, zowel de deur als het dakraam. Nu moet ik bekennen dat er ook niet veel in staat, alleen 2 paprikaplanten, 2 tomaten en 1 komkommer en dit in potten.

Hinke.

• Mike

Klopt, de maximumtemperatuur is veel te hoog, want boven de 33 Graden groeit bijna niks meer en is alleen bezig met overleven. De kas dus witkalken met temperzon, dan wordt de temperatuur overdag vanzelf lager. De luchtvochtigheid moet rond de 65 % liggen. Hoger, dan komen er schimmels, lager dan komt er spint en witte vlieg. Luchten is erg belangrijk, zoals luut al zegt.

Trouwens, radijsjes in de kas? Die houden helemaal niet van veel warmte, maar eerder van gematigde temperatuur en vocht. Dus gewoon buiten nu, dat is veel beter. In de kas kun je beter de subtropische gevallen planten zoals tomaten, aubergine, komkommer, meloen. Die vinden de extra warmte wel lekker.

Succes gewenst met de teelt.

Mike

• janet

ik wist niet dat de luchtvochtigheid zo nauw luisterde, ik lucht wel overdags, heb nog geen spint of witte vlieg gezien en de subtropische planten doen t geweldig. als zonwering heb ik bij de xenos van die bamboe zonweringsgordijnen gekocht, lijken op luxaflexsysteem en dan vastzetten op de nok, kosten zeer gering en een stuk fraaier dan witkalken (heb alleen de zuidkant bedekt). geeft een prachtig gefilterd licht. Ik zit wel met een vraag over meloen, ik weet niet goed wat ik nu moet weghalen, plant is inmiddels 1,60 hoog en ik zie bij sommige bloemen een verdikking ontstaan wat volgens mij een meloen gaat worden alleen zie ik niet hoe dit moet blijven zitten als ze echt groot gaan worden (topzwaar). Dit is de eerste keer dat ik een kas heb en ik zit nog in de experimenteerfase. Het label word ik niet wijs van dus graag je tips

groet Janet

• Olga

hmm, dit jaar heb ik ook voor het eerst meloen in mijn kas. (honingmeloen).

De plantjes zijn nog klein. Ik ging er van uit dat ie over de grond moest kruipen….

Ik ga ze dus niet helpen klimmen, dat lijkt me inderdaad erg zwaar worden!

Olga

• paula

Als je ze laat klimmen kun je de meloenen in een netje ophangen aan het frame van de kas. De netjes van uien zijn hier heel geschikt voor.

Paula

• ria en wim

hoi, bedankt voor de reacties. Het is onze eerste kas en hij staat net. De grond is nog vol onkruid, dus zocht ik naar iets voor in de oppottafels (10 cm hoog) zoals radijs en ronde worteltjes. De radijs geeft inderdaad een hele dunne lange stengel en geen radijsje! Verder een komkommer, tomaten en 1 aardappel in potten. De temperatuur is dus veel te hoog (de deuren open laten overdag) en de vochtigheid veel te laag (meer nevelen dus). Ik had de deuren dicht (ook overdag) omdat ik dacht dat tocht funest was! s'Nachts de deur open laten!? Het is een kas van polycarbonaat (6x3.10) dus misschien hoef ik niet te kalken of te bedekken? Het is nog wel even uitzoeken hoe en wat, maar een druif (Blauwe Frankenthaler?) of inderdaad een meloen? Groetjes ria

• mw.lutetia

voor de luchtvochtigheid gooi ik elke dag een 10 liter-gieter over de tegels waarmee ik de aarde betegeld heb.luut

• ria en wim

Bedankt voor de tip! Temp. is nu 25 gr c. en hygro staat op 60! Deuren open en goed water gegeven! Ik vond het al vreemd dat mijn kamerplanten doodgingen (Bruin en zo)!? Op de grond komt eerst antiworteldoek, denk ik of Wim gaat het onkruid uitvorken. Groetjes Ria (zal wel moeten wennen aan het s'nachts open laten staan van de kas. Volgens mij wordt het dan misschien te koel voor de tomaat en de komkommer?!mw.lutetia schreef:

>

> voor de luchtvochtigheid gooi ik elke dag een 10 liter-gieter

> over de tegels waarmee ik de aarde betegeld heb.luut