Dicht bij huis weer veel Berenklauw te zien. Die in de tuin stond heb ik maar verwijderd:-)
Hinke.
Ze zijn foto-toxisch. Als je in de zon op blote huid het blad tegen je aan krijgt, krijg je forse brandblaren.
Je moet daar niet te licht over denken. Ik weet van 2 jongens die speelden in de berenklauw in een berm, die waren echt flink gehavend en hadden veel pijn.
Ooit gelezen dat bij de aanleg van de Birma-spoorlijn de arbeiders overleden omdat ze zich een weg moesten hakken door manshoge berenklauwen. Blote bast, grote brandwonden.
Het kan zelfs zo zijn dat je het blad raakt als het bewolkt is en dat het later als de zon op je huis schijnt een blaar veroorzaakt. Erg pijnlijk!
Vijgenblad heeft het trouwens ook. En nog meer planten.
Met kinderen zou ik de berenklauw verbannen uit mijn tuin.
Groeten, Margriet.
Mijn vader heeft (helaas) meegewerkt aan die Birma spoorlijn, pas vlak voor zijn dood heeft hij wat meer vertelt, hij is 94 geworden, maar niet over de bereklauw!
Ik denk dat dat het met die bereklauw is, net als de gouderegen, vingerhoedskruid… gewoon mee omgaan als alle giftige planten: genieten van de schoonheid! je kinderen leren er niet van te eten ed, geen paniek zaaien, maar genieten van de natuur
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?