Berenklauw

• Hinke

Dicht bij huis weer veel Berenklauw te zien. Die in de tuin stond heb ik maar verwijderd:-)

Hinke.

• marja

Ze zijn wel mooi,maar levenslevens gevaarlijk.:-(

Vind het net kant.

Snap nier dat gemeentes ze laten staan.

Ik woon in een woonwijk en langs de singel volop.

Kinderen spelen er en lopen er langs als ze naar school gaan.

Gr Marja

• greet

ik heb ook gehoord dat ze gevaarlijk zijn.

ik zie ze hier ook staan in de polder.

groetjes greet

• marja

Je kan van het vocht wat zich in de stelen bevindt ernstige brandwonden krijgen,vooral als de zon schijnt.

Gr Marja

• greetje

Ik vind het prachtige en spannende planten!

Al die dramatische verhalen erover is zo overdreven,: ik heb ze in de tuin, waar ze niet passen haal ik ze weg en mijn kinderen leven nog:)

waarom is iedereen zo bang voor ze? Ik hoor hier graag van de gevaren na ze tientallen jaren in de tuin te hebben

• Margriet

Ze zijn foto-toxisch. Als je in de zon op blote huid het blad tegen je aan krijgt, krijg je forse brandblaren.

Je moet daar niet te licht over denken. Ik weet van 2 jongens die speelden in de berenklauw in een berm, die waren echt flink gehavend en hadden veel pijn.

Ooit gelezen dat bij de aanleg van de Birma-spoorlijn de arbeiders overleden omdat ze zich een weg moesten hakken door manshoge berenklauwen. Blote bast, grote brandwonden.

Het kan zelfs zo zijn dat je het blad raakt als het bewolkt is en dat het later als de zon op je huis schijnt een blaar veroorzaakt. Erg pijnlijk!

Vijgenblad heeft het trouwens ook. En nog meer planten.

Met kinderen zou ik de berenklauw verbannen uit mijn tuin.

Groeten, Margriet.

• Margriet

Zon op je huis? :-) Zon op je huid moet dat zijn.

• greetje

Mijn vader heeft (helaas) meegewerkt aan die Birma spoorlijn, pas vlak voor zijn dood heeft hij wat meer vertelt, hij is 94 geworden, maar niet over de bereklauw!

Ik denk dat dat het met die bereklauw is, net als de gouderegen, vingerhoedskruid… gewoon mee omgaan als alle giftige planten: genieten van de schoonheid! je kinderen leren er niet van te eten ed, geen paniek zaaien, maar genieten van de natuur

• kitty

Ik heb ook dramatische vehalen gehoord.

Maar wel heel mooie foto's Hinke!

Kitty

• greetje

Brandnetels.. dat is erger:)