Die kapster had haar eigen verantwoordelijkheid moete nemen.Er wordt al jarenlang tegen gewaarschuwd.
Net zoals vroeger met carbolineum, daar kon je ook flinke verbrandingen door krijgen, vooral als je er in de zon mee werkte.Daarom was je er voorzichtig mee.En er is nadien nooit meer een goed en tegelijk goedkoop conserveringsmiddel voor hout geweest.Het is verboden omdat klussers de waarschuwingen in de wind sloegen er wél mee in aanraking kwamen en huidcarcinomen kregen.
Distels moeten in de omgeving van bouwland tijdig gemaaid worden.De overheden en bepaalde orgaisaties als staatsbosbeheer sluiten hier en daar een convenant om het Barbara Kruiskruid tijdig te maaien.Lokale overheden bestrijden de grote bereklauw op die plaatsen waar veel mensen in hun blootje lopen, inclusief de plantsoentjes waar veel kinderen zonder toezicht lopen.Zwembadexploitanten maaien ze ook weg.En als er een paar in je directe omgeving staan en je hebt je kinderen niet geleerd om niet aan andermans spullen te komen, maai ze dan zelf even plat
Maar de verantwoordelijkheid voor ongelukken blijft m.i. bij de burgers zelf. Dus zal de één hem wel in zijn tuin willen hebben(helaas, in mijn huidige tuin wil hij niet!!) en de ander niet.En je moet niet met onbedekte huid in de buurt van de grote bereklauw komen op openbaar terrein.Net zo als je niet midden op de rijweg moet gaan lopen.
Men kan m.i. niet van de overheid eisen, ze overal uit te roeien.Net zo mijn als iemand er ooit over gedacht heeft om van de overheid te eisen de inheemse bereklauw uit te roeien.En ik heb eens een mooie foto gezien van een inheemse-bereklauwenblad-verbranding op een blote kont.Dat leek een beetje op die betonschalen met zo'n bladafdruk er in!
Maria