Berenklauw

• Hinke

Dit (en nog veel meer) te vinden met google:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzenberenklauw

En dit er even uit gehaald

Ik heb vroeger wel geholpen de onderkant van onze boot en luiken van een vrachtschip in de teer te zetten, dan moest je ook vreselijk opletten dat je de teer niet op je huid kreeg als de zon scheen:-)

Maar ik vind het mooie planten, ik zie vanuit de kamer een hele groep langs het Tjeukemeer staan, prachtig gezicht!!

Hinke.

• Fred

Kort samengevat: Iedereen die er iets over hoort, vertelt het ietsjes erger verder. Zo kun je een geweldig mooie plant ernstig demoniseren. Niet doen, eerst nakijken wat er van aan is. De bereklauw kan onder voorwaarden inderdaad letsel opleveren. Je moet er met je blote huid tegenaankomen, het moet warm zijn, zon of niet maakt niet uit, want dan staan je porien wijd open, en je moet er ook nog eens gevoelig voor zijn. Om nu dat relatief geringe aantal mensen wat er onder die omstandigheden last van heeft tot norm te verheffen vind ik wel wat te ver gaan. Wat ik hier lees over uit je eigen tuin verwijderen, daar kan ik mee leven, al heb ik mijn dochter al vroeg vertelt dat er onderscheid is tussen mooi en lekker, en ik heb ze dus zelf fijn laten staan. Een prachtgezicht, vooral als er weer eens een beetje winter over die uitgebloeide schermen ging.

In het algemeen moet je zien dat je een weg vindt om met de natuur te leven, niet een weg die er dwars tegenin gaat. Dat werkt uiteindelijk niet, de natuur is toch sterker. (vgl. Moeder Natuur, een vrouw dus, kun je nooit van winnen, lol!)

Fred.

.

• harro

hij is erg mooi, zou hem zo in de tuin willen,maar helaas geen plek

• Brigitte Verkuijl

Nou overdreven zou ik het niet willen noemen hoor. Een kapster (rond 55) is blind geraakt aan 1 oog nadat ze haar bereklauw had verwijdert uit de tuin. Eerst wist ze niet hoe het kwam zelfs de doktor niet en nav testen is bewezen dat het door de bereklauw kwam. Ik zou zeggen knuffel die bereklauw maar eens op een strakende dag, kijken wat je zegt na die tijd. Mensen onderschatten dingen vaak omdat ze er zelf weinig negatieve ervaringen over hebben gehoord of mee hebben gehad. Maar als je er elk jaar weer via de krant (bij ons in elk geval) voor word gewaarschuwd betekend het volgens mij ook wel dat het echt serieus iets is waar je voor moet oppassen.

• aatje

nou denk dat ze toch echt gevaarlijker zijn dan dat men denkt.

hier in onze gemeente worden ze in de bermen dood gespoten.

doen ze vast niet voor niets……………………

• de Haan

Auteur: aatje (87.208.245.—)

Datum: 22-06-2008 13:24

nou denk dat ze toch echt gevaarlijker zijn dan dat men denkt.

hier in onze gemeente worden ze in de bermen dood gespoten.

doen ze vast niet voor niets……………………

Dit doen ze om elk risico te vermijden.

• maria

Die kapster had haar eigen verantwoordelijkheid moete nemen.Er wordt al jarenlang tegen gewaarschuwd.

Net zoals vroeger met carbolineum, daar kon je ook flinke verbrandingen door krijgen, vooral als je er in de zon mee werkte.Daarom was je er voorzichtig mee.En er is nadien nooit meer een goed en tegelijk goedkoop conserveringsmiddel voor hout geweest.Het is verboden omdat klussers de waarschuwingen in de wind sloegen er wél mee in aanraking kwamen en huidcarcinomen kregen.

Distels moeten in de omgeving van bouwland tijdig gemaaid worden.De overheden en bepaalde orgaisaties als staatsbosbeheer sluiten hier en daar een convenant om het Barbara Kruiskruid tijdig te maaien.Lokale overheden bestrijden de grote bereklauw op die plaatsen waar veel mensen in hun blootje lopen, inclusief de plantsoentjes waar veel kinderen zonder toezicht lopen.Zwembadexploitanten maaien ze ook weg.En als er een paar in je directe omgeving staan en je hebt je kinderen niet geleerd om niet aan andermans spullen te komen, maai ze dan zelf even plat

Maar de verantwoordelijkheid voor ongelukken blijft m.i. bij de burgers zelf. Dus zal de één hem wel in zijn tuin willen hebben(helaas, in mijn huidige tuin wil hij niet!!) en de ander niet.En je moet niet met onbedekte huid in de buurt van de grote bereklauw komen op openbaar terrein.Net zo als je niet midden op de rijweg moet gaan lopen.

Men kan m.i. niet van de overheid eisen, ze overal uit te roeien.Net zo mijn als iemand er ooit over gedacht heeft om van de overheid te eisen de inheemse bereklauw uit te roeien.En ik heb eens een mooie foto gezien van een inheemse-bereklauwenblad-verbranding op een blote kont.Dat leek een beetje op die betonschalen met zo'n bladafdruk er in! :D

Maria

• maria

excuus, het is niet Barbara Kruiskruid, maar Jacobs Kruiskruid.

• Hinke

Jammer Maria, dat hij het bij jou niet doet. Maar ach, hoef je hem ook niet te ruimen als het er te veel zijn:-)

Ik heb die in mijn tuin opkwam weggehaald omdat ik daar vaak langs loop, met blote benen:-) Als hij aan de rand had gestaan (berm) had hij mogen blijven staan.

Hinke.

• janet

Ik heb altijd begrepen dat spuiten niet helpt deze plant is zo sterk dat hij gewoon weer terugkomt. hier in de polder worden ze omgehakt voordat ze in bloei komen, twee weken later staan ze er weer in iets kleinere uitgave. Ik vind ze mooi op een afstand, ik woon vlak bij de lage vaart en aan de overkant staan ze prachtig te bloeien maar ik wil ze niet in mijn tuin hebben. voor zover ik weet komen ze hier van nature niet voor maar zijn ze meegenomen vanuit het buitenland, in een ver verleden, en laten ze zich niet meer wegjagen. gewoon een staaltje van niet nadenken maar gewoon doen tja dan moet je letterlijk op de blaren zitten.