oude heg

• Arnold

Hallo allemaal,

Onlangs zijn we verhuisd. De vorige eigenaar had in de voortuin een heg geplant. Gerust mooi, maar de laatste jaren is er weinig onderhoud aan de tuin gepleegd.

In de heg zitten aan de onderkant best wel open stukken. Bovenin is hij redelijk vol, maar de open stukken zijn best wel jammer.

De vraag: Is er iets aan te doen om te zorgen dat in de openplekken weer wat gaat groeien? Is het mogelijk om de heg weer volledig mooi vol te krijgen?

Met vriendelijke groet

Arnold

• de Haan

Wat voor een heg is het?

• Arnold

ik ben totaal geen kenner, ik zal hem proberen te omschrijven.

kleine blaadjes. Er zit nu een beetje bloei in, witte knopjes die in een soort van trosje bij elkaar zitten. Volgens mij laat hij in de winter zijn blad vallen.

Arnold

• frouwk

Als het een liguster is mag je hem best kort snoeien, dan loopt hij weer mooi uit.

• anneke Im

als er dit bloemetje in zit is het de ligusterheg Arnold .

je kan deze makkelijk terug snoeien en dan gaat hij weer mooi uit lopen ,,

bemest en geef hemwater ook even en dan krijgt hij even kracht om te groeien .

Anneke

• Arnold

ja inderdaad, dit is hem

ok, ik ben dus echt een tuinleek, in ons vorige huis hadden we een patio, weinig tuinruimte.

Dus de vraag: Terugsnoeien…. tot hoever kan ik gaan.

Hoelang duurt het voordat de heg waar volgroeit is na het snoeien?

• Ben

Snoei de heg maar heel radicaal op 30 a 40 cm, alles eraf ! Daarna wel regelmatig goed watergeven dan heb je voor de winter al wel weer een mooie volle haag van 60 a 70 cm minimaal.

gr. Ben

• maria

Ik vraag me af, of het wel verstandig is om die drastische snoeibeurt nu nog te geven.Het beste is m.i. om zoiets in het voorjaar te doen.Ik zou hem nu wat bijknippen en dan in het voorjaar flink terugknippen, en daarna regelmatig in de zomer bijknippen.Vergeet niet om, als je toch nu een grote beurt geeft, om flink veel water te geven plus mest.De grond is hier teminste gortdroog en zelfs het gras groeit nauwelijks.Kijk ook eens hier:

http://www.tuin-serre.nl/liguster-snoeien.php

Maria

• Olga

Ik zou 'm ook rustig drastisch snoeien nu. Of liever gezegd, misschien gaan de dikkere takken nog het beste met een zaag of takkenschaar.

Vorig jaar heb ik mijn heg, eveneens verwaarloosd door de vorige eigenaar, eind april te grazen genomen. Toen hadden we al een maand kurkdroogte en hittegolf achter de rug. De heg zag er niet meer uit na het snoeien, er zat geen groen meer aan. Na een week of drie verschenen er al weer groene puntjes en snel daarna was ie weer lekker groen.

Als je heg weer lekker groeit, dan wel regelmatig blijven snoeien en dat gaat dan stukken makkelijker!

Deze heg was net zo hoog en breed als de heg die achterin haaks er op staat.

Olga

• Arnold

Bedankt voor de snelle en uitgebreide tips!

Ik ga er mee aan de gang

Arnold