euphorbia

• Annemarie

Wat doen jullie met uitgebloeide euphorbia's? gewoon de bloemen eruitknippen? tot nu toe heb ik er eigenlijk niet zoveel succes mee, ieder jaar moet ik er wel weer een paar bijzetten.

Maar misschien ligt het wel aan het feit dat ik de bloemen erin laat zitten. Ik ben benieuwd.

gr. annemarie.

• Margriet

De meeste Euphorbia's houden van droge grond. Gortdroog. En zon.

Is het misschien erg nat op die plek? Of erg veel schaduw?

Gr. Margriet.

• Hinke

Hangt het misschien ook van de soort Euphorbia af? Ik heb een Euphorbia amygdaloides var. Robbiae, net onkruid, komt overal op en ik knip de bloemen er nooit uit. Staat juist zo leuk de uitgebloeide ‘schermen’. Bij mij staat hij onder een treurwilg dus zal wel aardig droog zijn, krijgt wel nog veel zon ook.

Dit was hem in mei.

Hinke.

• Olga

Van Euphorbia's zijn ontelbaar veel soorten. Ik heb 3 verschillende in mijn voortuintje staan. Ze staan op het zuidoosten en heel zonnig. Sproeien doe ik uiterst zelden.

Van de ene knip ik op een gegeven moment de bloemen er af, want dat vind ik dan mooier en van de andere laat ik die eraan. Ze woekeren alle 3. Dus ik zou zeggen, dat ze hun succes niet aan wel/niet bloemenplukken danken.

Misschien kun je 'm eens op een andere plek proberen, of juist een andere soort proberen?

Olga

• Annemarie

Bedankt voor jullie adviezen; bij mij staan ze zonnig en droog, je zou toch denken dan moet het goed gaan, maar een woekeraar? neen absoluut niet integenstelling tot de Houttuynia die ik al een paar jaar probeer uit te roeien, de geur van die plant staat mij ook bijzonder tegen. En nog een woekeraar die zo hoog wordt Rodgersia, als ik het goed schrijf, een paar jaar in toom kunnen houden, maar nu…Ze staan nog overeind ondanks de storm. Maar om op de euphorbia terug te komen, ik zal hier en daar eens een bloem wegsnoeien, misschien dat dat helpt.

gr. Annemarie.