grond verbeteren naast coniferenhaag?

• Olga

Tja, ik weet dat het niet ideaal is om planten te zetten naast een coniferenhaag. Maar ik wil het toch. Ik heb het over mijn volkstuin en de haag is van de buurman en staat op zijn erf tegen de erfafscheiding.

Is er iets wat ik kan doen aan de kwaliteit van de grond naast die haag?

(onkruid doet het daar best, maar alle groentesoorten die er het dichts bij staan zijn kleiner dan hun soortgenootjes die iets verder staan)

Ik zit op redelijk zware kleigrond. Ik heb er voor mijn eigen gemak al een beetje vulzand en wat tuinaarde doorgespit. Weet niet of dat bevorderlijk is. De haag staat naast mijn ‘groentelandje’. Nu heb ik een strook van een meter naast de heg nog kaal en dat vind ik erg zonde.

Wie heeft goede tips voor me? (het welzijn van de haag interesseert me niet, wel dat ik die strook grond gebruiken kan) Bij voorbaat dank!

Olga

• Jan-Willlem

Dag Olga,

Het enige advies dat ik kan geven is als volgt:

Graaf naast of tegen de haag een geul van ± 50 cm. diep en hang tegen de wortels een strook dik landbouwfolie of nog beter de dikste vijverfolie (rubber) en gooi de geul weer dicht . Veel werk ;) maar je kunt wel tien jaar of nog langer verder.

Sterkte en succes,

Jan-Willem.

• paula

Dat zou ik ook willen adviseren. :) Of stoeptegels (als je die over hebt) rechtop ingraven.

Paula

• Olga

Jan Willem, wat bereik ik daar mee?

Ik bedoel, ik dacht dat de coniferen de aarde verziekten, en dan zou het dus niet helpen als ik dezelfde aarde terugstort en alleen de wortelgroei blokkeer?

Gaat dat dan echt werken zoals jij voorstelt?

Olga

• paula

De grond wordt niet verpest maar uitgeput. Daar maak je een halt mee door de wortels niet meer de kans te geven bij jou de tuin in te groeien.

Paula

• Jan-Willlem

Precies zoals Paula schrijft.De wortels die aan jouw kant blijven zitten verteren wel in de loop der jaren. Begin met de grond te verbeteren. Verteerde stalmest licht inwerken is m. i. het beste maar compost kan ook goed . Werk het vooral niet te diep in want anders komt er te weinig lucht=zuurstof bij om het om te zettenin opneembaar voedsel. Gebruik goede compost van bijv. Ecostyle of DCM. Die zijn al verrijkt.

Veel plezier met dit warme weer :Z.

Jan-Willem.

• Olga

Dank Paula en Jan-Willem,

Nu is het duidelijk. Ik ga maar eens wat moed verzamelen. Ik denk dat ik in eerste instantie de wortels nog maar even laat zitten, dat is meer een klusje voor het najaar. Nu dus eerst maar eens goed mengen met compost!

Zal ik er nog wat kalk doordoen, ze zeggen wel eens dat de grond van coniferen ook zuurder wordt?

Olga