Delphinium

• Joyce

Ik heb 3 weken geleden 3 Delphiniums geplant, 1 doet het goed, 1 heeft slap en aangevreten blad en 1 heeft alleen nog wat nerven van het blad, de rest is opgevreten.

Kan het nog goed komen met die 2 of kan ik ze er net zo goed uithalen?

Alvast bedankt.

Groeten Joyce

• anneke Im

Snoei ze terug de aangetaste planten en geef ze wat vloeibaar mest er bij en water blijven geven . Let wel op de slakken die vinden de blaadjes erg lekker.

Je heb dan nog kans dat ze op nieuw gaan groeien en bloeien.Anneke

• mw.lutetia

zelf kweek ik de delphiniums in grote bloempotten voor tot ze een cm of 30 zijn;dan zet ik ze met pot en al in de grond;tegen de winter gaan ze de schuur in,krijgen af en toe een beetje water;in het voorjaar gaan ze de kas in,krijgen nieuwe grond.escargot er omheen;bevalt me prima.

minder gelukkig ben ik met mijn dahlia's;ondanks de escargot, en het 's-nachts afdekken met een grote pot,zit er toch heel erg veel slakkenvraat aan.weet iemand daar iets op?luut

• janet

weet je zeker dat het slakken zijn, dahlia's worden ook graag bezocht door oorkruipers en persoonlijk vind ik ercargot een matig middel, verrot snel door regen, alhoewel dit momenteel niet aan de orde kan zijn (droog en nog es droog). gooi wat scherpe materialen rondom je plant want slakken houden niet van scherpe materialen bijv. schelpjes of split. ik strooide zelf pokon slakkengif. Heb t vorig jaar 1 x goed gedaan dwz langs de gehele erfafscheiding rondom mijn tuin gestrooid en dit jaar af en toe een verdwaalde slak maar niet in de mate zoals ik t vorig jaar had (honderden) nu strooi ik niet meer vanwege mijn loslopende kippen en heb ik gelukkig meer vogels in de tuin die de slijmerds opeten. Slakken zitten ook vaak onder de klimop en ik haal alle uitlopers die op de grond zitten of vlak daarboven direct weg dat scheelt echt enorm, als ik een slijmerd vind dan schenk ik m aan de kipjes, die vechten om een slak. succes met je planten

• Miep

herkenbaar.

de dahlia's worden erg geplaagd door de slakken. de hosta's trouwens ook. de merels worden wel heel blij van al die dikke slijmjurken, dus ik houd het er maar op dat de dahlia's dit jaar laag bij de grond blijven.