Liguster?

• Hinke

Weet iemand van jullie of Liguster zich zelf uitzaait? Ik heb 1 Liguster staan, stond er al toen ik hier 4 jaar geleden kwam. Af en toe knip ik hem wat bij. Voorgaande jaren heb ik het nooit gezien maar ik zie nu al maanden kleine groene plantjes in de buurt van de Liguster opkomen, wat dus erg lijkt op Liguster:-) Als dir allemaal jonge plantjes zijn kan ik wel een kwekerij beginnen, het zijn er wel 100 denk ik:-)

Hinke.

(foto is niet helemaal goed maar had geen zin om een nieuwe te maken:-))

• paula

Het lijkt er wel op. Als je het zeker weten wilt kun je de smaak en geurtest doen.

Je breekt van de “moederplant” en de jonkies een blaadje af en ruikt aan het breukvlak. Dat zou dus hetzelfde moeten ruiken. Eventueel kun je ook nog proeven maar ik kan me voorstellen dat je dat liever niet doet. De smaak is licht bitter.

Paula

• Hinke

Dank je Paula, niet aan gedacht aan de geur/reuk proef:-) Ruiken doe ik niet zoveel momenteel (hooikoorts of zo) maar ik ga het even proberen.

Hinke.

• Margriet

Zijn die plantjes in de pot je onbekende zaailingen?

Dat is Liguster, geen twijfel mogelijk. Gr. Margriet.

• kuuk

Ik had ze ook, alleen een stuk of zes/zeven dicht bij elkaar. En geen liguster in de buurt zelfs, wel een deutzia en ik dacht dus even dat het stekjes daarvan waren, maar helaas het waren ligusterstekkies.

Is het een ideetje om een liguster-web-winkeltje te beginnen :) want wat de een weggooit kan een ander goed gebruiken.

• Hinke

Inderdaad Margriet, had even een aantal uit de grond getrokken en in water gezet. Ik kan altijd zo moeilijk iets weggooien, maar wat moet ik nou met …. tig ligustertjes? Ik had geen idee dat die zich zo uit kon zaaien.

Kuuk misschien pot ik wel een deel op, gewoon voor de lol, kan ze altijd nog langs de weg zetten:-)

Hinke.

• Martin

Kun je niet ergens een hegje planten?

Of inderdaad een kwekerij beginnen met liguster!

Groetjes Martin

• maria

wwn liguster-haas of-beer of-bol of zoiets maken?

Maria

• Hinke

Of maar gewoon in de container?? Jullie hebben allemaal leuke ideeën:-):-) maar ik heb geen hegje nodig en geen beren, bollen etc.:-) Alhoewel dat laatste gewoon om eens te proberen misschien best leuk zou zijn. Maar dat kost weer tijd en de laatste tijd vind ik toch al een beetje dat ik af en toe te veel werk heb in/aan de tuin. Maar ik kan ook zo moeilijk dingen laten liggen. En er een grindbak van maken wil ik ook niet:D:D

groet, Hinke.

• Margriet

Oppotten en aan de weg zetten is leuk. Maar liguster is heel goedkoop. (je ziet nu waarom). Je kan het altijd in de vriendenkring aanbieden.

Gr. Margriet.