Wie helpt deze plant aan een naam?

• Olga

Vandaag trof ik in mijn favoriete tuincentrum onderstaand plantje aan.

Het sprak me aan door de purperen kleur van het blad en ook door de grillige, ongelijkmatige vorm van de bladeren.

Ik informeerde naar de eigenschappen van de plant, gaat ie nog bloeien bijvoorbeeld. Ze wisten het niet.

Ze hadden de plant in het assortiment genomen om dezelfde reden als dat ie in mijn mandje verdween. Mooi en spannend dus!

Ja, ja, hij had waarempel een naam: Weetnitia rubra. Met rubra kan ik het wel eens zijn, maar met Weetnitia kan ik niet zo best leven ;-)

Hopelijk kom ik met jullie hulp iets verder?

Olga

• carin

Volgens mij is het een ipomoea batatas. Een zoete aardappel dus, ik dacht dat ze niet winterhard zijn. Carin

• Olga

Dank je Carin!

Het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt.

Ik heb intussen al zitten googelen. Ik houd het er voorlopig op dat het de Ipomea batatas “Blackie” is vanwege het donkere blad.

Heb je ervaring met deze plant? Ik lees dat ik 'm vorstvrij moet overwinteren en dat ik in het voorjaar kan vermeerderen door de wortelstokken (de aardappels dus volgens mij) te bewaren.

Olga

• carin

Nee, ik heb hem zelf nooit gehad, zelfs nooit in de winkel gezien. Maar ik ken hem van foto's als moderne potplant. Heeft kennelijk wel echt veel warmte nodig. Carin

• Margriet

Mike heeft die Ipomoea batatas ook staan. Ik heb het idee dat het blad daarvan een andere vorm heeft, meer als de donkere Basilicum want daar schold ik hem direct voor uit. Het zou kunnen dat het blad later gaat vormen, dat jij een plant hebt die wat verder is. Ik herken in ieder geval nù die Ipomoea van Mike niet als die van jou, Olga.

Mike weet het vast wel, hij kweekt ze niet voor het eerst.

Gr. Margriet.

• de Haan

Als je naar de groenteman gaat en een zoete aardappel koopt, die je op gaat potten.

Dan heb je de groene variant.