Olijf watergeven en bemesten?

• Caroline

Ik heb sinds twee weken een grote olijf in een hele grote kuststof kuip op het terras staan. De leverancier van de boom zei dat hij in de zomer elke dag flink water mag hebben en eens per week vloeibare mest en het voorjaar extra bemesting middels compost o.i.d.

T.a.v. het watergeven twfijel ik erg over zijn advies. Teveel water kan een olijf volgens mij slecht hebben, bovendien, waar ze vandaan komen (Spanje, Griekenland, Turkije) daar staan ze soms ook op kurkdroge grond.

Van teveel vocht kan de olijf volgens mij bladvlekken-ziekte krijgen en dat is niet de bedoeling.

Wat is jullie ervaring met het watergeven van de plant en het bemesten?

Bedankt,

Caroline

• Willem - 1

voor wat meer info zie onderstaande link.

gr. Willem.

http://getsemane.tripod.com/olijfboom/olijfbomen.htm

• Katinka

Ik kan me voorstellen dat je zo'n grote olijf goed wilt verzorgen. Je ziet ze steeds meer, ze zijn erg mooi en ook een flinke investering. Ik heb zelf een kleine olijf en die staat in een terracotta pot. Die geef ik dagelijks water omdat de terracotta pot zelf ook veel water verdampt.

Een plant in pot is toch anders dan een plant in de volle grond. In de volle grond kan de aarde bovenin kurkdroog zijn, de droogtebestendige planten sturen hun wortels diep naar beneden waar nog wel vocht te vinden is. Bovendien transporteert de aarde vocht ‘omhoog’ vanuit de diepere lagen (capillaire werking van de bodem). Dat alles moet een plant in pot missen, dus die hebben elke dag water nodig.

Ik neem aan dat je ontwateringsgaten onderin de kuip hebt? Als je de kuip op potvoetjes, bakstenen of iets dergelijks zet, kan het water goed weglopen. Een normale boom heeft zijn wortelgestel minstens net zo breed als zijn kroon. In een pot is ook die verhouding vaak niet helemaal juist. Ook dat is reden om goed water te geven.

Mij lijkt het advies van je leverancier wel goed.

De olijf loopt wel sneller gevaar in de winter als hij te vochtig staat (of te koud, als het weer een ouderwets koude winter wordt). Dan kun je inderdaad bladval en vlekken op het blad krijgen.

• Caroline

Bedankt voor de reacties.

Het is een hele grote pot, ongeveer 60 cm hoog en 80 cm in doorsnede. Vanmiddag heb ik een beetje in de aarde zitten wroeten en die was gewoon vochtig, dus niet droog, alleen de bovenste 10 cm was kurkdroog.

Mijn bezorgdheid over die bladvlekken komt doordat ik in een andere tuin een heel veld met klimop heel veel water heb gegeven (dan groeit het lekker snel) en het gevolg was bladvlekken en compleet afsterven van 150 m2 hedera, dat wil ik dus niet nog een keer.

Op internet lees je vaak dat planten die langdurig vochtig staan vaak last krijgen van schimmels, vandaar mijn zorg.

• harro

ik heb mijn olijf in een grote cementpot staan, zitten gaten onder in zodat het water weg kan, als de grond erg droog is, krijgt hij water, en geef hem eens in de maand een vloeibare mest erbij.

hij doet het erg goed , en zit vol met bloesem.

• paula

Die van mij staat in zo'n ouderwetse “weckketel”. Water krijgt hij hoofdzakelijk “van boven”. Alleen als het langere tijd droog blijft, giet ik. In het voorjaar wordt de bovenste grondlaag vervangen door goede potgrond vermengd met koemestkorrels. Verder in het jaar mest ik niet. Hij doet het prima en ik heb geen last van eev vlekkenziekte. In het najaar verschuif ik hem zodat hij onder een afdak komt te staan en dan dus practisch geen water krijgt.

Paula