bladvraat

• astra

Hallo,

Sinds kort heb ik een tuin en ben vanaf niets een (hopenlijk) leuke tuin aan het opbouwen. Het is zandgrond en we hebben erg hard moeten werken om de grote bossen hedera en zevenblad weg te krijgen. Zevenblad kom ik helaas nog tegen, maar dat is nu gelukkig te overzien. Ook de slakken zijn met de hedera vertrokken, gelukkig.

Ik heb wel een probleempje met de wisteria en de syring. Sinds een paar dagen merk ik dat het blad wordt weggevreten…keurig, in halve cirkels vanaf de bladkant. Lijkt op een slak wellicht, maar ik controleer geregeld en zie geen slakken.

Zou het een beestje in het blad kunnen zijn? Ik zie echter niets, ook geen luis ofzo.

Ik heb natuurlijk nog niet veel kennis dus hoor graag tips en/of ideeen wat dit kan zijn en of ik het weg kan krijgen….(zonder direct naar allerlei gif te moeten grijpen)

Alvast bedankt,

Astra

• mw.lutetia

hoogstwaarschijnlijk de taxuskever,ook wel lapsnuittor genoemd;deze komt ruim na zonsondergang tevoorschijn;die paar gaten aan de bladeren zijn niet zo erg;de larven richten veel meer schade aan,die vreten aan het wortelgestel.luut

• paula

Daar dacht ik ook meteen aan. Heb ze zelf ook en weet ook niet hoe er vanaf te komen. Hoe kom ik eráán zou ook interressant kunnen zijn. Want ze moeten toch ergens vandaan komen. Ik weet zeker dat ik ze in het begin (toen nieuwbouw) niet had. en de vraat aan het blad wordt steeds erger. Van de larven heb ik tot nu toe weinig last. Er zijn nog geen planten uitgevallen.

Paula

• Plantadvies

Je zou kunnen spuiten tegen vretende en zuigende insekten. Dan pak je een hoop beestjes tegelijk. Ik ben altijd voorstander om het op de natuurlijke manier te doen. Strooi eens voer voor de musjes. Net genoeg zodat je geen andere beesten lokt. In mijn tuin komen rond een uur of 4 de musjes aangevlogen. Als het beetje voer op is, gaan ze verder met zoeken en komen onderweg nog eens een lekker torretje of bladluis tegen. Verder kun je een natte lap neerleggen en de volgende ochtend deze optillen. Je zult zien dat daar ook weer een hoop insekten onder zitten. Er komen vast nog meer tips.

Plantadvies

• mw.lutetia

de lapsnuittor zoekt een droge en donkere plek overdag;kijk 's-avonds laat eens met een zaklantaarn.raak het blad niet aan,want dan laten ze zich vallen en houden zich dood;door hun zwart-grijze kleur vind je ze in het donker niet terug.

je kunt ook een wit laken onder de planten/struiken leggen.'s-avonds heel laat-na twaalven momenteel-even schudden;wellicht dat die dan op het laken valt. luut

• astra

bedankt voor de tips…ik ga aan de slag met het (natte) laken…kijken wat ik aan ga treffen. Eerlijk gezegd had ik niet gedacht aan een kever…en dan de larven…

Ondanks extra gieten hangt de syring nog steeds slap….vind dat jammer

Voer voor de mussen…ik zou het erg leuk vinden als er vogeltjes in mijn tuin komen…maar dat vind mijn kat ook, dus dat doe ik de vogeltjes maar niet aan :)

Bedankt

Astra

• ren.

goedendag

er zijn ook bijensoorten die van die mooie rondjes uit een blad knippen…dit voor t bouwen van het nest, bij mij in de tuin doen ze het vooral van de cercis….dit is in dit geval verder onschuldig hoor, de cercis loopt elk jaar weer uit..

• ren.

hier een afbeelding zoals dat er dan uit ziet

• Kees

Die gaten heb ik ook gehad en ik heb het de behangersbij ook zien doen leuk gezicht hoor. Maar de happen van de lapsnuitkever zij veel kleiner. Moet wel de adviesen opvolgen maar het is een eindeloos gevecht en bij het verpotten van de planten goed tussen de wortels kijken want de larven zij veel schadelijker.

Succes, ik ben elke avond aan het schijnen met de zaklantaren speciaal èèn met dynamo want batterijen zijn zo leeg.

Kees.

• paula

Dat ziet er wel heel leuk uit en ik denk niet dat dat de plant erg schaadt. Of heb ik het daar mis?

Paula