witte klimroos suggestie???

• Brigitte Verkuijl

Ik zoek een witte klimroos liefst een groot bloemige maar geen dubbele bloem. Graag rijk bloeiend en tegen een plaats kunnen waar geen direct zonlicht komt. Ze zal tegen de schutting met de buren komen te staan. Wij hebben dus de schaduwkant en zij de zonkant. Ik heb een tuin op het zuidwesten. De buren hebben de hele dag de zon pal op de schutting staan waar aan de andere kant mijn roos moet komen. Er groeit lavendel voor en er achter wil ik graan een witte roos. Graag 1 die niet al te hoog gaat worden of erg voorover zal hangen. Ik dacht anders ook al aan een witte regen maar een roos heeft iets speciaals…. romantischer. Iemand een ideetje voor me?

• paula

Als de plaats waar die roos moet komen in de schaduw ligt, zal je een gevecht moeten aan gaan met de roos. Die wil n.l. naar het licht aan de andere kant van de schutting en dat hou je bijna niet tegen.

Paula

• Brigitte Verkuijl

daar was ik al bang voor. In de ochtend zal er een zonnetje opschijnen tussen de huizen door 8.00-11.00/12.00 en daarna niet meer. Maar pal in de zon is toch niet bevorderlijk voor de bloei van de rozen? ik bedoel voor de houdbaarheid, ze verwelken dan toch eerder of niet?

• plantadvies

Zon is inderdaad belangrijk. Hoe meer zon des te mooier de bloei. Halfschaduw kan, maar de meestal is er 4 uur zon nodig.

Plantadvies

• VleerKipje

Deze lijken me wel wat voor jou?

Mermaid

Grote, enkelvoudige, geurende bloemen met opvallende, aantrekkelijke bos meeldraden. Zeer mooi glanzend blad. Sterke groeier na een trage start. Heeft stijve, breekbare takken die op tijd moeten worden aangebonden. Vraagt beschutte standplaats, maar doet het in de schaduw nog goed

Het is een dóórbloeier. ± 8 mtr. hoog.

Nevada

Staat bij 'rozen voor moeilijke plaatsen".

Halfgevulde, crèmewitte bloemen met een doorsnede van ongeveer 10 cm met gele meeldraden. De takken zijn roodbruin met klein, lichtgroen blad. Vroeg in het seizoen is het een prachtig gezicht als de takken van deze plant vol staan met bloemen.

Hier nog 2 waar je het mee zou kunnen proberen:

Guirlande d'amour

populaire, doorbloeiende aanrader, die slappe, buigzame takken heeft en heerlijk geurende, kleine, witte, halfgevulde bloemen met gele meeldraden. De takken zijn lichtgroen, evenals het blad.

Climbing Schneewittchen

Een uitstekende klimroosvariant van de bekende trosroos. Als klimroos lijkt deze roos extra charme te hebben. Trossen middelgrote, witte bloemen die herhaaldelijk worden geproduceerd.

Buff Beauty of Adelaïde d'Orléans lijkt me ook mooi bij lavendel.

• elfje

De roos New Dawn is niet spierwit,maar wel heel geschikt voor een dergelijke plek!

• ann

De New Dawn doet het hier ook in de schaduw maar toch met minder bloemen.

Penny Lane kan ook goed op een plek die niet zoveel zon krijgt maar is wel dubbel en heel licht honing champagne kleur en geurt.Wordt 4 meter.

Ann

• fred

Ochtendzon van 8 - 11-12? Mooier kan bijna niet! De uren zon voor de middag zijn belangrijk. Na de middag is het in de zomer tegen muur of schutting makkelijk te heet voor welke plant dan ook, maar de ochtenduren, daar doe je planten een groot plezier mee. In de winter zal het minder zijn maar dan hoeft de roos niet veel te doen. Ik zou gewoon heel dat schaduwlijstje vergeten en er de roos neerzetten die je gewoon mooi vindt!

Fred.

• elfje

Ik ben het eens met Fred,mijn New Dawn groeit heel vol en mooi met een paar uurtjes zon in de ochtend.

• Brigitte Verkuijl

he bedankt zeg, die guirlande d'amour en schneewitchen vind ik erg mooi en de tip van Eefje ook.

En Fred bedankt dat was ik ook dacht, daarom zei ik dat ook tegen Paula.