bloeiende liguster

• Natalie

Goedenavond !

Onze vorig najaar geplante ligusterhaag bloeit. Niks bijzonders natuurlijk, maar ik vraag me af of het ook beter zou zijn om deze bloemetjes er meteen uit te knippen. Ik redeneer dat hij eigenlijk geen energie in bloeien hoeft te steken, maar beter in groeien….

Of slaat dit nergens op… Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

• Plantadvies

Toevallig heb ik een tuin in onderhoud met bewoners die graag van deze bloemen willen genieten. Het gaat erom wat vindt jij mooi. Extra energie kun je geven, voor het aanmaken van stevige wortels, door mest en water te geven.

Plantadvies

• Natalie

tuurlijk vind ik de bloei wel mooi, maar ik zou het jammer vinden als de groei daardoor minder zou worden…. dan zou ik gerust de bloemen een seizoen willen opofferen !

en water geven doe ik idd regelmatig, ik woon in een droger deel van ons kikkerlandje:D

en qua bemesting is koemestkorrels goed?

heb ik begin april gedaan, wanneer zou ik dat weer moeten doen?

bedankt voor je info !

• fred

Als je wilt dat de haag mooi gesloten wordt dan kun je 'm beter scheren ruim voor de bloeitijd. Later in het seizoen de eerste knip uitvoeren geeft een open haag die wat slap in zijn takken zit. Als extra reden om op tijd te scheren kun je in gedachten houden dat de bessen van de liguster giftig zijn. Blad trouwens ook maar dat nodigt niet echt uit tot opeten.

Aan de andere kant is de geur van een bloeiende liguster beslist de moeite waard.

Je moet voor jezelf beslissen wat je belangrijk vindt en daarnaar je onderhoudsregime richten. Wanneer je met 1 manier begint is het het best om op die manier ook de komende jaren te werken.

• Natalie

fred, er viel nog niet zo veel te scheren; het zijn nog jonge planten van een cm of 70/80… We zijn wel flink aan het toppen geweest.

maar bedankt voor je tips, dat zal ik zeker in gedachten houden voor volgend jaar.

• Margriet

Jonge haagjes (buxus, liguster) kun je het best bij het planten voor de helft afknippen. Dan vertakken ze mooi aan de onderkant en krijg je een mooie volle haag. Liguster groeit rap genoeg,

Het lijkt nu even een beetje zonde maar de haag staat er ws. nog een flink aantal jaren. Later zul je blij zijn dat je geen “haag op poten” hebt maar een volle groene muur.

Gr. Margriet.

• Fred

Juist!

• Katinka

Helemaal eens met Margriet! Liguster groeit echt ontzettend snel. Soms kun je het wel groot kijken, maar een tijdelijk windscherm of een bamboe rolgordijntje ergens bij het terras doet wonderen voor de eerste ‘kale’ zomers. Het zou zonde zijn als er weer eens een ouderwets pak sneeuw valt en je haag buigt open of knakt om doordat er geen goed fundament in zit.

• Miep

mijn ouders hadden zo'n oude haag staan, waar mijn vader een keer met vol gewicht met ladder en al door heen gegaan is. dik lachen, want hij viel bijna in de sloot. daarna is de heg weer eens flink gekortwiekt en de heg is weer goed van onderuit opgekomen. wat ik maar zeggen wil: liguster verdraagt forse snoei goed.

en die bloemetjes: t ruikt wel heel bloemig. je moet er van houden, of van niezen. ook hiervan geldt: geen thee van zetten.