Boomspinazie

• de Haan

Ik heb boomspinazie op de tuin staan, vers is het lekker.

Maar kan je het ook invriezen?

• paula

Het is vast een heel stomme vraag; maar wat is boomspinazie?

Paula

• Margriet

Boomspinazie is een hoge bladplant met een waanzinnig mooie zeer dieproze verkleuring bovenaan de plant. (in het blad). Je kunt hem als sierplant ook goed gebruiken.

Het is een oude, vergeten groente die weer een beetje in opkomst is. Ook omdat hij zo mooi is. :-)

Ik weet niet of je hem kunt invriezen, Jan.

Gr. Margriet.

• Mike

Ja hoor, invriezen kan prima, net als bij gewone spinazie. Heeeeeel kort blancheren en dan de vriezer in…

Mike

• Mike

PS: Niet teveel van eten in een keer. Werkt namelijk enigszins laxerend…

Mike

• anja

hoi allemaal .

zo leren we nog eens wat. het is inderdaad een leuke plant met een mooie kleur.

gr anja

• paula

Dank je Margriet. :)

Paula

• maria

Chenopodium rubrum (rode ganzevoet) is een variant van het in alle tuinen en vooral op braakliggende grond voorkomende chenopodium album(melganzevoet) .Beide zijn prima als spinazie te eten, mits ze niet komen van grond waar veel stikstof in zit.Dan komt er te veel nitraat in, precies als bij de bladspinazie, en dat is niet zo gezond.

De rode vorm een eenjarige, wordt wel als sierplant aangeboden.Bij mij blijft hij niet rood, maar verkleurt naar groen, net als bv. atriplex rubrum ( rode melde) en bovendien zijn de vele zaailingen ook merendeels groen.

Maria

• maria

Ik vergat nog te schrijven dat chenopodium album, de gewone melganzevoet, die we allemaal zo driftig uit onze tuinen wieden als “onkruid”, in de middeleeuwen als groente werd gekweekt tot het werd verdrongen door de teelt van bladspinazie.

Maria