geranium verplanten

• Joyce

Ik heb de geranium splish/splash staan, die is nu bijna uitgebloeid.

het liefst zet ik 'm op een andere plek omdat ie te hoog is geworden, maar kan ik die nu al verplanten als die helemaal is uitgebloeid?

Kan ik 'm dan het beste kortknippen?

Groeten, Joyce

• Hinke

Hoi Joyce, of het goed is weet ik niet, daar houd ik mij meestal niet zo mee bezig, voor mij is het goed:-) Ik verplant gewoon altijd dingen als ik mij er aan erger omdat ze op een verkeerde plek staan, tenminste de kleinere vaste planten en dat gaat al jaren goed. Een grote boom vol in blad zou ik nu ook niet doen:-). Ik heb in ieder geval mijn 'splish splash vorige week afgeknipt, verplant en met wat mest en regelmatig water zal hij het wel redden.

Hinke.

• Joyce

Dank je wel Hinke.

Ik verplant ook het ele jaar door, maar deze wil ik wel graag behouden, dus ben wat voorzichtiger, maar ik ga ;m vanavond verplanten.

• Hinke

O, als hij nu maar niet dood gaat:-( :-)

Hinke.

• Margriet

Nee joh, die gaat niet dood. Gewoon afknippen en daarna lekker water geven. En dat blijven doen tot het goed regent òf nieuwe groei verschijnt. (weekje).

Afknippen betekent: Alles eraf, geen blad meer te zien, alleen een paar sprietjes.

Gr. Margriet.

• janet

Laat ik nou gedacht hebben dat je altijd wat blad moet laten zitten, omdat er volgens mij altijd gezegd dat er zonder blad geen zon opgenomen kan worden (bladgroenkorrels etc). Dus ik altijd in de weer om toch wat blad te laten zitten, overigens doen ze t rustig een tweede of derde keer, maar t is wel een gedoe. De manier die jij schetst is stukken makkelijker, fijn toch dit soort tips.

gr. janet

• Margriet

Ik begrijp de verwarring maar bladgroen etc is nodig voor de plant. Als er (nog) geen plant is, zal de kracht gestoken worden in het wortelen. En pas later (als de blaadjes weer verschijnen) in de groei en bloei. Precies goed dus.

Knip maar af! Gr. Margriet.

• Margriet

Nog even over dat blad……

Een vriend leverrt mij altijd een plant uit zijn tuin die het daar uitstekend doet. Ik wil die plant graag kweken, hij is erg leuk.

Vriend doet zijn best om de plant zo compleet mogelijk aan te leveren. Blad, wortels, hartstikke lief. Wat doe ik? Ik plant de planten en knip ze meteen helemaal af. Grote ogen bij vriend……. :-) Maar binnen 3 weken staat er weer een prachtige frisse plant. Ik wil een gezond wortelgestel, dat blad komt vanzelf wel. Het kan ook niet bij alle planten hoor. Maar vaste geraniums kun je vrijwel allemaal afknippen rond de langste dag. Blad zullen ze daarna allemaal maken, of ze een 2e bloei geven hangt weer een beetje af van de soort.

Van knippen in juni worden vaste planten meestal niet slechter.

Gr. Margriet.

• astrid

Ik ben nog niet toe aan het verplanten van mijn Geranium, sterker nog…er begint er nu eentje (zaailing van vorig jaar) zelfs bloemknoppen te vormen waarvan er eentje bijna zelfs open is.

In ieder geval weer bedankt voor de tips…ontzettend handig om te weten.

Groetjes, Astrid

• Jan-Willlem

Alle verhalen zijn goed.

Een toevoeging: Laat de afgeknipte planten wat aan de zon wennen. Zet er wat afgeknipte takken van heesters omheen. Het blad van de struiken verdroogd en schrompelt weg en de platen krijgen vanzelf meer zon hopen we :D

Jan-Willem