geranium verplanten

• janet

ik ga meteen aan de slag want ik heb een collectie geranium pratense die ondanks de labels (hoogte 40-50 cm) 1,20 hoog werd, ik ga ze verplaatsen want ze zijn prachtig maar veel te hoog op de huidige plek. kan ik mooi weer andere geraniums kopen die iets minder hoog worden. Mijn man wordt helemaal simpel van mijn geranium voorliefde maar ik vind ze zo mooi. janet

• Hinke

Mooi hé die geraniums:-) ik heb er ondertussen 18 verschillende. En aangezien mijn man niets met tuin heeft en het verschil tussen een plant en onkruid toch niet ziet maakt dat niet uit:-);-)

Hinke.

• janet

ja zo'n man heb ik ook, tenminste wat betreft determineren van onkruid en vaste planten, hij rukt gewoon alles eruit wat hij niet kent. dus alle nieuwe stekjes moet ie afblijven. het komt er dus op neer dat ik het meeste onkruid wied. over geraniums heb jij toevallig ook Rozanne in je tuin staan, ik heb er een paar gekocht twee weken geleden en denk erover om deze in het vak te doen waar de reuzegeraniums stonden. ik wil nl een blauw/paarse geranium die ongeveer 50 cm hoog wordt en lekker lang bloeit, de himalayense heb ik al en ik vind t hart van de rozanne toch erg mooi. groet janet

• Hinke

O Janet, mijn man komt niet in de tuin, ja af en toe alleen om te zitten maar verder komt hij nergens aan, hij vindt tuinieren vreselijk, de tuin is dan ook mijn domein:D

En Rozanne heb ik niet.

Hinke.

• Vanholst Marc

Hallo.

Geraniums die uitgebloeid zijn kan je verplanten knip ze eerst terug tot op 15cm hoogte. Terugknippen kan je bij de meeste geraniums doen zeker wanneer ze er niet mooi bijstaan dan is terugknippen de boodschap en zo belet je ook de zaadvorming. Dit is in onze tuin op dit ogenblik al gebeurt voor de meeste geraniums. Geranium ‘Rozanne’ en ‘Jolly Bee’ zijn volgens bloemkleur vergelijkbaar maar op drogere grond groeit de ‘Jolly Bee’ beter dan ‘Rozanne’. Zorg wel dat deze plaats hebben wanneer u ze gaat toepassen in de tuin 65cm voor 1 plant. Nieuwer en met 3 kleuren is ‘Sweet Heidy’ met verder dezelfde groeieigenschappen als ‘Rozanne’ en het recentste is ‘Crystal Lake’ mooi, zoek maar even naar afbeeldingen op het internet.