geranium renardii

• Joyce

Ik wil graag een geranium renardii planten, maar ik zag dat er verschillende soorten zijn.

Wat is een sterk soort of maakt dat niet uit? Volgens mij heb ik er weleens 1 gehad, die deed het niet zo best.

Groeien ze snel in de breedte?

Groeten, Joyce

• anja

hoi joyce.

heb je al gekeken bij groeninfo.com?

groetjes anja

• Katinka

Ik heb geranium renardii ‘terre franche’ (de Hessenhof in Ede heeft die). Hij groeit bij mij op een warme, droge plaats in zanderige grond. Hij groeit niet heel snel in de breedte, maar je kunt hem goed stekken. Dat doe ik altijd bij het terugknippen na de bloei. Delen kan natuurlijk ook als je wilt dat hij sneller een groot oppervlak bedekt. Ik vind het blad prachtig en de bloemen trouwens ook (blauw).

• Margriet

Ze groeien pas goed door als ze al even staan. Ze zijn erg sterk en kunnen goed tegen droogte.

Er zijn verschillende soortjes die helaas allemaal erg kort bloeien. Het mooie blad maakt dat weer goed.

Philip Vapelle is een bekende, mooi blauw met een wit lijntje in de bloem.

• Hinke

Philip Vapelle heb ik ook, alleen nu nog in pot. Ik heb hem 2 jaar geleden in oktober in de tuin geplant maar vorig voorjaar vond ik dat hij daar wat weg kwijnde, dus heb ik hem in een pot gezet. Dit voorjaar verplant en hij is prachtig. Ik wil hem alleen weer liever in de tuin hebben, ik wil mijn planten in potten wat verminderen, wat te veel werk met die droogte al dat water geven:-) Dus ik wou nog even uitzoeken waar hij dan het beste kan staan, droog/nat, zon/schaduw, welke grond soort etc. Maar dat weet jij vast ook wel Margriet?:-)

En zo was hij begin juni.

Hinke.

• Margriet

Hij doet het hier uitstekend op een halfzonnig plekje, vrij droge grond.

Begint nu, na 2 jaar, een mooie flinke pol te vormen. Het duurde even maar dan heb je ook wat. :-)

M.

• anneke Im

oh dank jullie wel nu heb ik ook de naam .deze staat in mijn voortuin op drie plaatsen ,

Had zonet een tuinkeuring onverwachts.

Was wel lachen hoor. ging van de (tuin) wijk commissie uit . nooit van gehoord

Ze gaan alle tuinen keuren en zijn al 2 maanden door de wijk aan het lopen .en kijken naar onderhoud en beplanting en fleurigheid ..

Ze maakten foto,s van de tuin ,maar belden eerst aan of dat mocht !

Toch wel aardig van die mensen .In October is de uitslag

Anneke

• Hinke

Vandaar dat hij vorig voorjaar nog niet zo geweldig was:-) Ik ga binnenkort een plekje in de tuin voor hem zoeken:-)

Hinke.

• Hinke

En Anneke, spannend!!! We horen de uitslag dan wel van je?

Hinke.

• Marc Vanholst

Geranium renardii en zijn broertjes en of zusjes staan beter op armere grond daar gaan ze beter bloeien. Bij veel bemesting kan het zijn dat je wel veel blad krijgt maar geen bloemen. In Belgiê zijn er mensen die deze planten alleen voor het blad als bodembedekker aanplanten die ook in de winter nog blad laat zijn. Ze staan niet graag op een vochtige standplaats en het onderhoud blijft beperkt tot het verwijderen van lelijke bladeren. Na enkele jaren kan je ze gaan scheuren om zo meer planten aan te kunnen planten. Zeer dankbare en vlot toepasbare planten afhankelijk van soort Wit met blauwe aders of blauw met lila aders.