Welke prikplant is dit?

• MANONNA

Sinds een jaar of drie groeit er ineens deze plant in de tuin.

Hij haalt makkelijk een meter hoog.

Grote bladeren,2 kleuren bloemen maar hij prikt als je hem aanraakt.

Lijkt wel een brandnetel!

Ik moet hem dan ook wat bijknippen met handschoenen aan :D

De steel is dik en hol.

Dit doe ik dus niet met mijn vingers ;)

Ik vind hem leuk,het is jammer dat ie zo jeukt.

Benieuwd. Bedankt alvast :)

• jeltje

Het is borage. En twee/éé, jarige ? plant .De bloemetjes zijn te eten, leuk als garnering op de sla, eetsmakelijk gr Jeltje

• marja

Het is wel een leuke plant met mooie bloemetjes.

Maar om te etn:D,neen ,krijg je misschien een prikkelige tong.

iiech…

Gr Marja

• MANONNA

Eten?

Hihihihi nou die behoefte voelde ik niet direct ;)

En inderdaad,die dingen doen zeer hoor.

Maar dit is al het 3e jaar dat ie groeit.Als het niet 4 is.

Dan zou ie volgend jaar weg moeten blijven?

Maar ik kijk nergens van op..violen komen ook meerdere jaren achtereen op,terwijl dat ook een eenjarige plant schijnt te zijn :D

Thx ieg.

• Annemarie

Alleen de bloemetjes over een salade uitstrooien, geweldig toch zo'n kleurencombinatie? als ik zo'n plant zie dan kan ik het niet laten om een paar bloemetjes te eten! Je ziet ze ook wel eens versuikerd (in Frankrijk) als versiering voor bv taarten.

gr. Annemarie

• Margo

Komkommerplant??

• maria

Het is borage oftewel komkommerplant.

Dat het steeds dezelfde plant is die opkomt betwijfel ik.Borage kan zich enorm uitzaaien, je herkent de zaailingen direct aan de harige blaadjes en het is waarschijnlijker dat je steeds een nieuwe plant ziet.Maar ja eenjarigheid is ook maar een begrip dat samenhangt met het klimaat ter plekke

.En dat prikken? Er ontstaan geen jeukende bulten zoals bij brandnetels, dus kwaad kan het niet.Tenzij je bij uitzondering, overgevoelig bent voor de plant.Óf dat je geprikt wordt door de bijen, die dol zijn op deze plant.

Inderdaad, bloemetjes over de sla of in suiker inleggen, heb ik ook wel eens gedaan.Of insluiten in gelei is ook leuk.

Maria

• mw.lutetia

het is waarschijnlijk geen borage maar de kaapse smeerwortel;is ook lichtblauw en overjarig terwijl de borage eenjarig is en lager blijft;deze smeerwortel kan een enorme woekeraar worden;ik hen er drie jaar over gedaan om haar zonder gif uit mijn tuin te verwijderen.luut

• mw.lutetia

sorry,ik vergis me;geen kaapse,maar ik geloof kaukasische smeerwortel.luut

• Hinke

Volgens mij is het ook Borage, ook wel Bernagie genoemd oftewel komkommerkruid. Een aantal jaren geleden heb ik het gezaaid en het duikt elk jaar wel weer ergens op omdat het zichzelf weer uitzaait.

Je kunt zowel de blaadjes als de bloemen gebruiken in salades, slasaus, bij witte kool, witte bonen, rode bieten, snij- en sperziebonen en vruchtensalades. Niet mee koken!

Hinke.