Rhodochiton

• Jan-Willlem

Mike ,

Hoe gaan de Rhodochitons ? Ik heb er in tien grote potten 15 tot 20 geplant en een hanging basket mee gevuld. Alles op hetzelfde moment en in dezelfde grond van DCM. In de hangmand staan en hangen de planten ± 1 m naar boven en 1 m hangend en daar zitten meer da 100 bloemen in. 3 Potten doen het goed en beginnen te bloeien een paar gaan groeien en een komt niet hoger dan 20 cm. Ik heb hier geen verklaring voor. Ze staan vrijwel t.o.v. de zon op de zelfde plek. De Eccremocarpus begint te bloeien en is mooi.

Dit verhaal kan ik wel op je prive mail zetten maaar misschien zijn er prikkers die een verklaring hebben en voor die reacties alvast dank.

Jan-Willem

• carla

Jemig Jan-Willem, ik had speciaal zaad besteld bij Vreeken maar ik heb vast iets verkeerd gedaan. Van de Rodochiton is er maar 1 opgekomen en die is nu 10cm.

De Eccremocarpus kwam niet eens op dus ik heb geen antwoorden voor je.

Maar ik ben wel jaloers!!

Carla

• Mike

Hoi Jan-Willem,

De Rodochitons gaan goed hier. Die in de hangmanden beter dan in de potten met klimsteun. Sommigen moeten nog van P9 naar groter. Vooral in de kas doen ze het uitstekend. Heb nu gemerkt, dat ze niet al te veel water moeten hebben en in halfschaduw doen ze het ook beter dan in de volle zon. Een paar zijn af en toe te nat en die stagneren ook qua groei. Af en toe goed laten opdrogen, dan groeien ze beduidend beter. In de hangmanden zet ik er telkens 3 bij elkaar. Dat gaat prima.

De Eccremocarpus wil bij mij niet. Blijft tamelijk klein en knoppen zie ik ook nog niet. Misschien zet ik er toch nog eentje in de kas (zou niet weten waar, want de kas is prop- en propvol met tomaten, snakkomkommers, cactussen, vetplanten, pandorea, orchideeen, salvia's, lantana's, clematis siebodiana, druif, abutilons, gloriosa superba, agapanthus, spaanse peper, aparte geraniums, plumago, tibouchina en en en. En daartussen staan ook nog allerlei zaailingen en stekken van het een en ander.

Eigenlijk moet je gewoon eens komen kijken…

Mike

• Jan-Willlem

Hoi Carla en Mike.

Jammer Carla dat het zo moeizaam gaat met de Rhodochiton. De kiemkracht of beter het slagingspercentage is ± 50 en dat is laag. Zoals het er nu uitziet komt er gruwelijk veel zaad aan de plant en dat zal ik in september of oktober wel melden.

De Eccremocarpus zal ook wel zaad maken en dan komt dat wel goed.

Met dat beperken van water ga ik ook wat experimenteren Mike en dan kijken of dat werkt.

De Tibouchina reageert ook heel sterk op iets teveel of te weinig water. Ze staan buiten en verdragen de zon goed maar een dag te droog en dan komen er direct rode bladeren aan.Ik kom zeker kijken maar dat mail ik wel persoonlijk.

Jan-Willem.

• kuuk

Ik bedenk me dat ik ook eens een Rhodochiton heb gehad die groeide en bloeide als een tierelier. En inderdaad tot plm. 14.00 uur zon kreeg (hoogzomer) en daarna schaduw. Wel een plekje tegen een muur waar bij heel beschut stond en veel water zal hij (door drukte) niet gehad hebben denk ik.