vijgenboomproblemen

• Monique

Hallo allemaal

Dit voorjaar heb ik in mijn tuin een vijgenboom geplant op een tamelijk beschutte plaats. Er zaten zelfs al een paar vruchtjes aan. We zitten op kleigrond, maar ik heb in het plantgat een grote zak speciale aarde voor bomen en heesters doorgemengd.

Na ca. 6 weken begonnen de bladeren gelig te verkleuren en wat schrompelig te worden. Inmiddels is de helft al afgevallen.

Wat kan er hier aan de hand zijn? Ik zou het heel zonde vinden als hij dood ging.

• paula

Krijgt hij wel voldoende water? De vijgenboom is erg dorstig.

Paula

• Katinka

Watergebrek is ook mijn eerste gedachte. En in potgrond zit meestal maar voeding voor de eerste zes weken, dus bijvoeden zou ook ondertussen wel mogen. Let ook goed op of de wortels van je vijg wel verder groeien dan alleen de toegevoegde/verbeterde grond en of ze wel je kleigrond ingroeien. Anders blijft hij kwakkelen.

• Mike

Watergebrek kan idd een oorzaak zijn, maar vergelend blad wijst doorgaans op een teveel aan water. Je bent 'm toch niet aan het verzuipen (met goede bedoelingen)?

Mike

• Margriet

Ik denk dat de boom aan het wortelen is en ter bescherming wat blad laat vallen.

Maak je niet ongerust. Het blad zal weer komen. Let goed op de boom, hangt het blad slap, water geven.

De vijg wil wèl echt in de zon op het zuiden staan. In de schaduw wordt het zeuren.

Gr. Margriet.