Hoeveelheid water voor olijfboom in pot

• Patrick

Ik heb 2 middelgrote olijfbomen gekocht (stamdoorsnede 12/15cm) welke beide afzonderlijk in een pot staan. De pot is ongeveer 100cm breed en diep en 150 cm hoog en de bodem is voorzien van een goede drainage.

Nu vraag ik me af wat de juiste hoeveelheid water is welke deze bomen nodig hebben. Ik kan veel terugvinden over water en olijfbomen maar overal wordt in algemene termen gesproken. Wat betekent in de zomerperiode 1 a 2 maal per week een goede hoeveelheid water? Hoeveel liter is een goede hoeveelheid ongeveer?

Weet iemand hier de algemene richtlijnen voor of waar ik deze kan vinden?

• Brigitte Verkuijl

Ik denk dat dat per boom verschilt en ook ligt aan de plaats waar ze staan. Ik zou de pot niet laten uitdrogen want dat is niet goed. Ook word dan het nieuwe vocht niet zo goed geabsorbeerd. Ik ben meer van elke dag iets dan 2 keer per week heel veel. Zeker met het warme weer. Als de aarde warm is verdampt daar ook al een groot gedeelte.

• paula

Een Olijfboom met een goed wortelgestel verdraagt verdroging prima. Dat gebeurt in de natuur ook. Ik zou zeker niet elke dag water geven want een olijfboom gaat eerder dood door teveel dan door te weinig water. Die van mij krijgt bijna alleen hemelwater. (Tenzij het MEERDERE WEKEN niet of nauwelkijks geregend heeft.) In de winter zelfs dat practisch niet. Hij doet het uitstekend. Groeit wliswaar niet vreselijk hard maar dat is denk ik ook niet de bedoeling want anders is die grote pot binnen no time te klein. Ook worden alle scheuten getopt na het 4e bladpaar, dat werd geadviseerd toen ik de plant kocht. Hij wordt daardoor mooi compact en de takken worden grillig. Dat laatste is wel iets van een lange adem. :D

Paula

• Brigitte Verkuijl

Is het toch per boom verschillend dan. Mijn olijf doet het minder als ik niet steeds wat geef. Als ik elke dag wat doe, 1L in een pot van 50cm rond, dan is het ok. De aarde word dan niet te nat maar ook niet uitgedroogd. Las juist laatst toen ik iets over bemesting zocht dat het belangrijk is dat de aarde niet uitdroogd:? Maar goed die van mij is dan nog klein circa 1.50m en heb een stammetje van, nou wat zal het zijn 2 cm dik:D Niks vergeleken bij jouw reus Patrick:D

• harro

mijn olijf staat in een cementbak, gaten onderin, en krijgt elke dag wel een scheutje water, hij doet het erg goed, in de winter krijgt hij af en toe water, en staat buiten , wel overdekt