Magnolia stekken

  • Da-Is

    Valt dit te doen als particulier (vriendin heeft een hele mooie staan maar we weten geen van beide of dit voor ons te doen is). En zo ja hoe kunnen we dit dan het beste doen?

  • paula

    Magnolia is er een met gebruiksaanwijzing. En als je dan alles doet volgens die gebruiksaanwijzing lukt het nóg niet. Tenminste mij is het nog niet gelukt. Net zo min als het stekken van een Rhododendron.

    Paula

  • Da-Is

    Maar vertel eens wat is die gebruiksaanwijzing :D ik kan allicht een poging wagen.

  • paula

    Oké hier komt ie: Allereerst het grondmengsel: Gelijke volumedelen turf en scherp zand. Dan neem je topstekken van halfrijp hout. Dat is dus van scheuten die dit jaar gekomen zijn en waar de groei er zowat uit is. Maak de stekken niet te lang. Ca. 10 cm. is voldoende. Laat alleen de twee bovenste bladeren eraan, eventueel kun je ze halveren.(De bladeren) Snij vlak onder een bladaanzet met een scherp mes de stek af. Gebruik stekpoeder maar zorg er voor dat alleen de onderkant in het poeder gedoopt wordt. Klop het overtollige poeder af. Zet de stekken langs de rand van de pot en zet het geheel in een bak of kas zodat de vochtigheidsgraad hoog blijft. Als je die hebt, zou je een vernevelingsinstallatie kunnen gebruiken. Als je giet meng er dan een antischimmelmiddel door. Het kan enkele weken tot maanden duren voor je stekken beworteld zijn.

    Heeeel veel succes, Paula

  • Da-Is

    Wauw dat is een heel verhaal maar we gaan een poging wagen, dank je wel.

  • Truus

    Wij hebben ook een pracht van een magnolia in onze tuin staan. Mijn man heeft hem van kleins af aan vertroeteld en verzorgt. Om de stam(men) van de boom heb ik een tafel van schaaldelen (ruw grillig hout met de bast er nog aan) gemaakt die de vorm van de boom volgt. De boom fingeert als een parasol, waaronder het heerlijk vertoeven is.We willen vrienden van ons een stek van onze boom geven, dus deze informatie komt helemaal op het goede moment. Bedankt.

    Truus, Amersfoort