boomkeuze

• jopie77

Ik ben op zoek naar een boom die meter of 5 / 6 hoog wordt, lang groen blijft en dicht is. Het gaat er namenlijk om de buren minder inkijk te geven in onze tuin. Wie heeft een tip? alvast bedankt.

• Brigitte Verkuijl

Ik zou een leuke lei doen. Je hebt ook leibomen van fruitbomen. Of hoge coniferen, ik heb er 1 die ect een kaars is en niet gesnoeid hoeft te worden(geen cypres).

• anja

hoi jopie.

als je wil dat de mensen niet in je tuin kijken moet je er parasol bomen neer zetten want kijk uit als je van die grootte bomen neer gaat zetten moet je eerst maar eens kijken wat je plichten zijn als boomeigenaar en dat is niet mis. want je haald een hoop narrigheid op je hals als de bomen groot zijn en dat hij licht uit andermans tuin haald ik heb er zelf ook mee te maken.

mijn advies is dan ook parasol boompjes.

groetjes anja

• Katinka

Een erg leuke boom vind ik moerbei: crataegus monogyna paul's scarlet is een bekende met hardroze bloemen in het voorjaar (=meidoorn, dus meestal bloeit hij in mei ;)). Deze wordt zo'n 5 a 6 meter hoog. Hij heeft stekels, dus de vogels vinden het heerlijk in zo'n boom. Hij is goed snoeibaar maar zonder snoeien prima te handhaven, hij wordt niet te groot. Enige nadeel is dat hij snel scheefgroeit, maar dat is ook wel weer charmant :).

Let op dat je de boom twee meter van de erfgrens moet plaatsen (stam) om andere problemen met je buren te voorkomen.

Een dakboom heb je natuurlijk in diverse soorten, maar hou er rekening mee dat sommige soorten pas laat in het blad komen in het voorjaar en hun blad al vroeg laten vallen. Dat ligt aan de soort, maar dakbomen worden hier nogal eens op geselecteerd zodat je in het voorjaar nog in het zonnetje kunt zitten onder de boom en hij in de zomer pas echt een dik bladerdak heeft.

Een goede boomkweker kan je ook helpen met je keuze.

• anja

hoi jopie.

nog even terug te komen op die dak of parasol boompjes kan je dat ook zelf doen .

een grote paal een raamwerk er boven op en dan een klimop er tegen aan laat je er een kamperfoelie doorheen gaan een ideetje. misschien vind je het niets .

groetjes anja

• Margriet

In ons klimaat wordt de Magnolia grandiflora niet al te hoog, ongeveer 8 meter. Daar doet hij een tijdje over hoor! Prachtige boom, grote bloemen over een paar maanden verspreid. In ons land niet heel bekend maar over de grens zie je ze veel meer. In Frankrijk zie je ze veel als straatboom.

Is lang groen en tegenwoordig veel winterharder dan vroeger. (dwz: de winters zijn warmer)

Gr. Margriet.

• jopie77

dank voor de antwoorden. Zal alles eens rustig uitzoeken. Meer tips zijn welkom

• Margriet

Sommige sierappels houden de hele winter hun appeltjes vast.

Ik heb zelf de bekende Malus “Red Sentinel”. Die houdt de appels haast vast tot april.

Bloesem, blad, appeltjes (vuurrood, erg vrolijk in de winter en leuk voor de vogels) en een boom die niet groot wordt.

Gr. Margriet.