"slappe"pachysandra terminalis green carpet

• angela

Hallo, vorig jaar is onze tuin aangelegd en heeft de hovenier een grote strook met de bodembedekker pachysandra terminalis green carpet gepland. Nu begint het goed te groeien maar op een paar plekken zie ik “slappe” planten. De bladeren zijn slap en de plant kan ik er bijna zo uittrekken. Op een bepaalde plek concentreert zich dit en ik kan niet thuisbrengen hoe dit komt.

We bevochtigen genoeg (de rest ziet er immers prima uit). Kan dit eventueel komen doordat katten plassen (we hebben geen katten maar wellicht uit de omgeving) maar ik zie nergens gewoel in de grond.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen.

Bedankt. angela

• Margriet

Mogelijke oorzaken:

Te veel zon. (Pachysandra wil schaduw of halfschaduw)

Te veel kalk in de grond. Hierbij zie je slechtgroeiende planten, dus niet echt slappe planten die jij beschrijft.

Het kan ook gewoon zijn dat van àl die planten er een paar niet zijn aangeslagen. Slecht stukje grond misschien. Kan altijd gebeuren, het blijven levende materialen.

Als je in het westen of in het noorden van het land woont kan het ook nog watergebrek zijn, ondanks het sproeien. Er is daar echt heel weinig regen gevallen.

Gr. Margriet.

• mw.lutetia

kunnen er geem larven van een beestje,bv de taxuskever onder zitten?luut

• paula

Daar dacht ik ook meteen aan. Vooral omdat je de plant zó uit de grond kunt trekken.

Paula

• Brigitte Verkuijl

Die van mij heeft ondanks de valse christusdoorn waar hij onder groeit tocheen flinke klap vd zon gehad. Ze krijgt nu een aantal gelige blaadjes…. Dus ik dacht ook te veel zon en te weinig wtare wellicht.

• aatje

dat over die schaduw hoor ik nu steeds, ben het hier niet mee eens.

hier ligt de border met pachysandra green carpet, s'middags volledig in de zon, en ze doen t prima.Margriet schreef:

>

> Mogelijke oorzaken:

>

> Te veel zon. (Pachysandra wil schaduw of halfschaduw)

> Te veel kalk in de grond. Hierbij zie je slechtgroeiende

> planten, dus niet echt slappe planten die jij beschrijft.

>

>

> Het kan ook gewoon zijn dat van àl die planten er een paar

> niet zijn aangeslagen. Slecht stukje grond misschien. Kan

> altijd gebeuren, het blijven levende materialen.

>

> Als je in het westen of in het noorden van het land woont kan

> het ook nog watergebrek zijn, ondanks het sproeien. Er is

> daar echt heel weinig regen gevallen.

>

> Gr. Margriet.

• aatje

hoi allemaal, dat schaduw verhaal van die pachysandra green carpet, hoor ik hier nu steeds. ben het er niet mee eens, hier staat de border de hele middag in de volle zon en de planten doen het prima, volgens de kweker was de zon ook geen probleem (zijn ervaring) hoe is de ervaring van jullie hiermee ???Margriet schreef:

>

> Mogelijke oorzaken:

>

> Te veel zon. (Pachysandra wil schaduw of halfschaduw)

> Te veel kalk in de grond. Hierbij zie je slechtgroeiende

> planten, dus niet echt slappe planten die jij beschrijft.

>

>

> Het kan ook gewoon zijn dat van àl die planten er een paar

> niet zijn aangeslagen. Slecht stukje grond misschien. Kan

> altijd gebeuren, het blijven levende materialen.

>

> Als je in het westen of in het noorden van het land woont kan

> het ook nog watergebrek zijn, ondanks het sproeien. Er is

> daar echt heel weinig regen gevallen.

>

> Gr. Margriet.

• aatje

sorry voor de dubbele reactie, ging wat mis………….

• carin

De ‘gewone’pachysandra kan niet goed tegen continu zon, dan wordt hij geel, maar de Green Carpet (de naam zegt het al) schijnt veel beter tegen zon te kunnen. Carin

• Brigitte Verkuijl

Klopt die van mij staat ook de hele middag in de zon, maar ik bedoelde dat de zon misschien te sterk zou zijn geweest, dus te veel van het goed en te weinig water. Maar idd tegen zon kan ze wel.