verwelkingsziekte, bodembesmetting?

  • Okko

    Hoever kan de bodem besmet raken door een aantal fluweelbomen die verwelkingsziekte hebben? Het is geen optie om de grond te schonen, het zit tussen twee beschoeiingen in (eerst een lage, dan 30 cm grond met daarin de fluweelbomen en daarachter een hoge beschoeiing van ongeveer een meter).

    Kan het de rest van onze tuin (die dus beduidend hoger ligt) besmetten?

  • Mike

    Wat vreemd dat je fluweelbomen vewelkingsziekte hebben, terwijl ze ogenschijnlijk zo dicht bij het water zitten met hun wortels. Maar misschien is dat wel het probleem, namelijk dat hun wortels verrotten in een te natte grond? En dat het geen verwelkingsziekte is, maar gewoon verrotting van de wortels door te veel water? Ik gok maar even. Fluweelbomen houden van doorlatende, enigszins droge grond, dus de plek die ze toebedeeld hebben gekregen, lijkt me eigenlijk niet zo geschikt. En dan ook nog ingeklemd tussen schoeiingen. Hmmm, dat vinden ze niet lekker. Dus ik denk niet, dat het de verwelkingsziekte is, want daar zijn fluweelbomen in principe ook helemaal niet zo gevoelig voor. Maar mocht het toch zo zijn, dan is er ook wel goed nieuws. Er zijn weinig planten gevoelig voor de verwelkingsziekte, - clematissen wel en soms ook de kansenboom (clerodendrum trichotomum). En gezien de barriere van de tweede schoeiing is de kans op besmetting van de rest van de tuin tamelijk klein. Maar nogmaal, - ik betwijfel dat het om de verwelkingsziekte gaat.

    Mike

  • maria

    Ik heb twee jaar geleden een stuk of tien rhododendrons geplant.Hieronder zijn er een paar die soms plotseling aan een tak slappe bladeren hebben, wat niet met watergeven kan worden opgelost.Echt van de ene op de andere dag een uitloper met slappe bladeren die vervolgens verdorren terwijl het andere blad aan dezelfde plant gewoon stevig en fris blijft.Ook bij fuchsia's zie je dit soms.Vorig jaar zag ik dat aan een bosrand een hele boom ( een amerikaanse vogelkers) plotseling slap blad had en vervolgens dood ging.Alle struiken en bomen enz. in de directe omgeving gedroegen zich normaal. Op de een of andere manier is er dan denk ik toch sprake van vaatverstopping.Ik denk dat het verschijnsel vaker voorkomt dan we merken omdat het bij clematis, zo'n echte troetel-sierplant, meer opvalt en de tuineigenaars het direct opmerken en alarm slaan.

    Maria

  • theo

    Coniveren verwelken hier bij bosjes, maar dat is virus door langdurige droogte en zoutstormschade van de afgelopen winter.

  • Okko

    Dag Mike, e wonen hier pas twee jaar, maar ik heb de indruk dat ze er al heel lang staan, en op zich deden ze het de afgelopen twee jaar prima. Tot we afgelopen herfst rigoreus hebben moeten snoeien.

    Ik begreep van diverse sites dat verwelkingsziekte niet zozeer wordt veroorzaakt door een tekort of teveel aan vocht, maar door een schimmel? Ik lees overigens ook dat de fluweelboom wel degelijk vatbaar is voor verwelkingsziekte.

    “Indien je op die plaats liever geen gevoelige Catalpa meer zet denk er dan wel aan dat er nog andere bomen gevoelig zijn voor deze schimmel. Hierbij denken we aan Acer (esdoorn), Cercis (judasboom), Fraxinus (es), Robinia (acacia), Tilia (linde), Ulmus (iep), Vitis (druiven), Berberis (zuurbes), Cotinus (pruikenboom), Erica (heidekruid), Ligustrum (liguster), Rhus (fluweelboom), Ribes, Syringa (sering) en Viburnum (sneeuwbalstruiken).”

    van http://www.tuinadvies.nl/bomen_verwelkingsziekte.htm

    Ik maak me het meest zorgen om onze prachtige pruimenboom die naar men zegt ook vatbaar is, die staat een paar meter verderop (wel een stuk hoger…)

    Ik zal morgen eens een foto plaatsen, wellicht kunnen jullie daar wat mee?

  • Okko

    Ja dat is hier in de buurt ook in veel gevallen, zonde hoor! Maar de verwelingsziekte waar ik het over heb is geen kwestie van vochtgebrek maar van een schimmel.

  • wendy

    Hoi, net hetzelfde probleem heb ik in mijn tuin… denk ik. Ik lees in je verhaal toch hetzelfde als wat er in mijn tuin aan het gebeuren is en ben wanhopig op zoek naar een oplossing!!

    Ik heb een prachtige rij knotwilgen van drie jaar oud. Tussen twee knotwilgen staat er telkens een rhododendron.

    Dit gaf geen problemen en het oogt waarlijk prachtig, tot ongeveer twee weken geleden: de wilg verkleurt van diepgroene blaadjes naar lichtgroen en de één van de rhododendronnen aan zijn zijde liet zijn blaadjes hangen. Met geen stokken meer recht te krijgen! Ik dacht eerst ook aan te weinig water maar dat was het probleem niet. De blaadjes kwamen niet meer terug recht en zien er elke dag slechter uit.

    Ondertussen is de rhododendron aan de andere zijde van de wilg ook aan het beginstadium van de slappe blaadjes beland.

    Ik weet niet wat eraan te doen, noch wat er scheelt maar het lijkt op jullie verhaal.

    Ik zou de wilg en de struiken willen redden want het zou zonde zijn om de rij te verbreken. Het is de trots van mijn tuin…Luthien + 2 meiskes ('05 en '08) schreef:

    >

    > Dag Mike, e wonen hier pas twee jaar, maar ik heb de indruk

    > dat ze er al heel lang staan, en op zich deden ze het de

    > afgelopen twee jaar prima. Tot we afgelopen herfst rigoreus

    > hebben moeten snoeien.

    >

    > Ik begreep van diverse sites dat verwelkingsziekte niet

    > zozeer wordt veroorzaakt door een tekort of teveel aan vocht,

    > maar door een schimmel? Ik lees overigens ook dat de

    > fluweelboom wel degelijk vatbaar is voor verwelkingsziekte.

    >

    > "Indien je op die plaats liever geen gevoelige Catalpa meer

    > zet denk er dan wel aan dat er nog andere bomen gevoelig zijn

    > voor deze schimmel. Hierbij denken we aan Acer (esdoorn),

    > Cercis (judasboom), Fraxinus (es), Robinia (acacia), Tilia

    > (linde), Ulmus (iep), Vitis (druiven), Berberis (zuurbes),

    > Cotinus (pruikenboom), Erica (heidekruid), Ligustrum

    > (liguster), Rhus (fluweelboom), Ribes, Syringa (sering) en

    > Viburnum (sneeuwbalstruiken)."

    >

    > van http://www.tuinadvies.nl/bomen_verwelkingsziekte.htm

    >

    > Ik maak me het meest zorgen om onze prachtige pruimenboom

    > die naar men zegt ook vatbaar is, die staat een paar meter

    > verderop (wel een stuk hoger…)

    >

    > Ik zal morgen eens een foto plaatsen, wellicht kunnen jullie

    > daar wat mee?

  • wendy

    Hoi, net hetzelfde probleem heb ik in mijn tuin… denk ik. Ik lees in je verhaal toch hetzelfde als wat er in mijn tuin aan het gebeuren is en ben wanhopig op zoek naar een oplossing!!

    Ik heb een prachtige rij knotwilgen van drie jaar oud. Tussen twee knotwilgen staat er telkens een rhododendron.

    Dit gaf geen problemen en het oogt waarlijk prachtig, tot ongeveer twee weken geleden: de wilg verkleurt van diepgroene blaadjes naar lichtgroen en de één van de rhododendronnen aan zijn zijde liet zijn blaadjes hangen. Met geen stokken meer recht te krijgen! Ik dacht eerst ook aan te weinig water maar dat was het probleem niet. De blaadjes kwamen niet meer terug recht en zien er elke dag slechter uit.

    Ondertussen is de rhododendron aan de andere zijde van de wilg ook aan het beginstadium van de slappe blaadjes beland.

    Ik weet niet wat eraan te doen, noch wat er scheelt maar het lijkt op jullie verhaal.

    Ik zou de wilg en de struiken willen redden want het zou zonde zijn om de rij te verbreken. Het is de trots van mijn tuin…

    Luthien + 2 meiskes ('05 en '08) schreef:

    >

    > Dag Mike, e wonen hier pas twee jaar, maar ik heb de indruk

    > dat ze er al heel lang staan, en op zich deden ze het de

    > afgelopen twee jaar prima. Tot we afgelopen herfst rigoreus

    > hebben moeten snoeien.

    >

    > Ik begreep van diverse sites dat verwelkingsziekte niet

    > zozeer wordt veroorzaakt door een tekort of teveel aan vocht,

    > maar door een schimmel? Ik lees overigens ook dat de

    > fluweelboom wel degelijk vatbaar is voor verwelkingsziekte.

    >

    > "Indien je op die plaats liever geen gevoelige Catalpa meer

    > zet denk er dan wel aan dat er nog andere bomen gevoelig zijn

    > voor deze schimmel. Hierbij denken we aan Acer (esdoorn),

    > Cercis (judasboom), Fraxinus (es), Robinia (acacia), Tilia

    > (linde), Ulmus (iep), Vitis (druiven), Berberis (zuurbes),

    > Cotinus (pruikenboom), Erica (heidekruid), Ligustrum

    > (liguster), Rhus (fluweelboom), Ribes, Syringa (sering) en

    > Viburnum (sneeuwbalstruiken)."

    >

    > van http://www.tuinadvies.nl/bomen_verwelkingsziekte.htm

    >

    > Ik maak me het meest zorgen om onze prachtige pruimenboom

    > die naar men zegt ook vatbaar is, die staat een paar meter

    > verderop (wel een stuk hoger…)

    >

    > Ik zal morgen eens een foto plaatsen, wellicht kunnen jullie

    > daar wat mee?