naam klimroos ?

• Katja M.

Heeft iemand een idee wat de naam is van deze roos ? Hij staat al een jaar of 25 in de tuin van mijn ouders, en ik vind hem zo mooi dat ik misschien ook zo'n roos in mijn eigen tuin zou willen zetten.

• ann

Rosa “New Dawn” is een roos die het goed doet en weinig vatbaar voor ziektes is.

Ann

• mw.lutetia

waarschijnlijk de New Dawn.luut

• anneke Im

de roos New Dawn lijkt daar op.

Ik denk dat die het is .Een fijne klimroos licht geurend

Anneke

• Hinke

Inderdaad, volgens mij ook New Dawn. Maar bestaat die al zo lang?

Hinke.

• anneke Im

ik heb hem 20 jaar Hinke in de voortuin Anneke

• Hinke

Goh, wist niet dat het al zo'n oude soort was, ook leuk te weten dat hij zo oud kan worden:-) Die van mij is nu 3-4 jaar en wordt steeds mooier:-)

Hinke.

• Katja M.

Dank jullie wel ! ik heb even gegoogled op ‘New Dawn’ en las hier http://www.zanthan.com/gardens/gardenlog/?p=1940 dat hij/zij al uit 1930 stamt en de eerste roos was die in Noord Amerika ‘gepatenteerd’ werd.

Op deze site staat zelfs dat het gelukt is de plant te stekken ! Wist niet dat dat kon met rozen, maar ga het dan zeker ook eens proberen met een paar stukjes van de plant van mijn ouders :)

Katja

• paula

Ik heb een roos die er sterk op lijkt, alleen……. is het geen klimmer :D En de naam weet ik nog steeds niet. Als je een klimmer stekt, wordt de nieuwe roos dan ook een klimmer? Ik weet dat bij appels de groeikracht mede bepaald wordt door de onderstam, misschien geldt dat ook wel voor rozen.

Paula

• maria

Mijn ouders hadden een New Dawn in de tuin die daar waarschijnlijk in de vijftiger jaren was geplant na het dichten van een oude sloot.En van die New Dawn heb ik een aflegger staan als tastbare herinnering aan mijn ouders.Toen ik 16 jaar geleden hier naar toe verhuisde is vaders roos meeverhuisd. Maar hier op deze zure grond doet hij het minder goed dan bij mijn ouders op de zeeklei!

Maria