snakken naar regen

• Mike

Jullie zullen het misschien wel raar vinden, maar hier in het noordwesten zitten we te snakken naar regen. Sinds begin april heeft het hier amper geregend, op een paar druppeltjes na, die de grond amper hebben geraakt. Met name in het gebied tussen Alkmaar en Schagen is het extreem droog. En daar zit ik dus. Afgelopen nacht en vandaag bij elkaar welgeteld 1 mm, - dat is dus echt zo goed als niks. Terwijl er VEEL regen werd voorspeld, en die blijkbaar ook elders is gevallen.

Hier in het dorp kun je inmiddels heel goed zien, waar wel of niet is gesproeid. De niet besproeide tuinen zien er inmiddels uit zoals de verdorde boel in Griekenland na een hete zomer zonder regen. Alles hangt slap, de onderbegroeiing is verdwenen of op sterven na dood en alles begint te vergelen/verdorren. Triest wel.

Waar wel gesproeid wordt, valt het mee. Ook in mijn eigen tuin. Maar als deze droogte nog lang aanhoudt, dan gaat het sproeien een erg dure grap worden, ondanks een pomp in de sloot, want die verbruikt toch aardig wat stroom.

Een malse langdurige bui of drie dagen flinke regen, - daar zitten we hier om te springen. Vooralsnog ziet er er niet naar uit, dat we dit op korte termijn zullen gaan krijgen. Dus morgen weer de hele dag de sproeiers aan…

Mike

• Annemarie

Hallo Mike,

Ik was benieuwd of het bij jullie had geregend, neen dus.

Nou hier in de Bollenstreek ook niet hoor, ik heb vanavond alle potten maar weer een goeie plens gegeven, en ik heb geen pomp! Als er vannacht/morgen weer niets valt zal ik de tuin toch weer moeten sproeien, de planten snakken naar water. We zijn dit niet zo gewend dit hele droge weer. Gisteren zijn er een paar buitjes gevallen, maar het was ook zo weer droog en behoudens het blad van de planten was alles kurkdroog.

We moeten bijna rond de Totempaal gaan dansen om de weergoden gunstig te stellen!

Mike we hopen er het beste van.

Gr. Annemarie.

• janet

tja veel regen is niet wat maar dit ook niet, ik dacht eigenlijk dat het overal wel geregend had. Hier in Lelystad is een flinke plens gevallen, eindelijk, ook ik heb de afgelopen tijden veel gesproeid alleen heb ik geen sloot dus krijg ik volgend jaar een flink rekening van de Vitens, ik durf niet op de watermeter te kijken (gelukkig zit ie in de meterkast, dus gewoon deur dicht houden). maar mijn planten zien er goed uit en doen t geweldig en daar alles nog geen jaar oud is sproei ik toch regelmatig. ik zal duimen voor een bui. succes met t sproeien

gr Janet

• Margriet

Hier hetzelfde, Mike. Ik baal eigenlijk een beetje. Al die heerlijke regen die was voorspeld, die prachtige wolkenpartij vanmorgen…….Niks, nada, noppes. Beetje gespetter en dat was het dan. Ik kon de was buiten laten staan. Het was hier om half tien al 20.3 graden! (zakte later weer een beetje)

Ik zie nu elke dag de mooie velden met kool, aardappels, mais en tarwe. Ik rijd er ‘s morgens en ’s middags langs. Het ziet er niet echt goed uit. Overal staan grote kanonnen te sproeien. Vooral de mais blijft erg achter. De piepers vallen nog mee. De kool is op dit tijdstip altijd heel mooi rond en compact, ik zie nu van dat uitvallende buitenste blad, zeker bij de rode kool.

Morgen worden ook buien voorspeld. Blaas maar met zijn allen richting NH-N. Echt, de boeren zitten er om te springen. Dat mijn tuin een beetje verdort, ach, het zij zo. Ik heb een kraan en veel slangen, ik red het wel. Maar die velden vol, helemaal vol met gewassen. Er moet echt een flinke plens vallen om dat tekort aan te vullen.

Gr. margriet.

• Tuinprins

Ik durf het bijna niet te zeggen maar sinds gistermiddag hier (Midden Brabant, tussen Den Bosch en Eindhoven) 18 milimeter. Wat regen betreft hebben we niet te klagen, van droogte is hier totaal geen sprake. Voor alle tuiniers die naar water snakken: sterkte gewenst.

Gegroet, de tuinprins

• bert

Hier valt het ook erg tegen met de regen.Het zag er veelbelovend uit,maar 1 mm,is een druppeltje op een gloeiende plaat.Groetjes Bert.

• Hinke

Geen idee hoe het in Friesland is gegaan, ik zit momenteel in Almere en daar heeft het gisteren wel geregend, een paar uurtjes wat miezer regen, ook niet veel maar ik hoop dat dat in Friesland ook minstens is gevallen. En nu schijnt de zon al weer, ook heerlijk:-)

Hinke (die zondag pas weer naar huis gaat en hoopt dat zus goed op de komkommers en paprika's past in de kas:-))

• cowi

Hallo allemaal

Hier in het mooie west-friesland ja,ja,!!!

heeft het gistermiddag pittig geregend.De avond daarvoor had ik nog gesproeid in mijn (postzegel)tuintjes,en s,morgens vroeg ook een beetje,toen dus die regenbui erover heen, alles weer lekker nat.Planten en bloemen staan er nu fris en groen bij.

mooi week-end en de groetjes cowi

• paula

Het is al vaker gezegd: “Hoe is het mogelijk dat op zo'n klein stukje wereldbol het weer zo verschillend kan zijn”! Hier in Limburg valt meer dan genoeg. De buren zijn aan een verbouwing bezig en om te voorkomen dat de nieuw gestortte fundering al meteen weer wegspoelt hebben ze die moeten afdekken met zeil!!!!!

Sterkte voor iedereen die kampt met watertekort.

Paula

• Marian

West -Brabant heeft ook nog bijna niets gehad, Ja, gisteravond een buitje van 5 mm. Weer net genoeg om niet te hoeven sproeien. Maar hier is de laatste weken ook niets gevallen.

Gelukkig zijn wij ook goed voorzien om te kunnen sproeien, maar natuurregen is vele malen beter dan dat koude water uit de grond.

Nou Mike veel sterkte , ik heb met je te doen hoor. Bij jou is het dus hetzelfde als hier een paar jaar geleden, toen had het hier ook vanaf april tot half augustus niet geregend. Alles was toen dor en dood.